KREATIVITAS SISWA MELALUI KARYA KOLASE DENGAN KERTAS ORIGAMI PADA PELAJARAN SENI BUDAYA
Abstract
This research was motivated by various students' problems in making collage works using origami paper. Problems that occur will affect the final result of the collage work that has been created. The aim of this research is to determine students' creativity in sticking techniques using origami paper. Fine arts have a very important role in basic education and can develop students' visual skills, imagination and creativity. This research method includes observation, interviews, document analysis and documentation. This type of research uses qualitative research. The subjects of this research were 20 class IV teachers and students. The results of research at SD N 5 Cendono showed that students had different creativity in cutting origami paper and students had difficulty sticking the paper neatly. Making collages can increase student creativity and students are given the freedom to be creative so that the results are maximized. Based on these results, it can be concluded that the use of origami paper can increase the creativity of class IV students in arts and culture lessons on collage material.
Keywords: Collage, Creativity, Fine Arts
Downloads
References
Asiva Noor Rachmayani. (2015). Metode Penelitian Kualitatif.
Astutik Ningsih, E. F., Wisudaningsih, E. T., & Travelancya, T. (2022). Pemanfaatan Bahan Alam Dalam Kegiatan Menganyam Untuk Mengembangkan Motorik halus Anak usia Dini Di Raudhatul Athfal Hidayatul Islam Krucil. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 977–986.
Busriyah, E. A., Rufi’ah, A., Saniti, S., & Prasetiya, B. (2023). UPAYA PENINGKTAN MOTORIK HALUS ANAK MELALUI MEDIA KOLASE KERTAS ORIGAMI ANAK DI RA ISLAMIYAH. Al-ATHFAL: Jurnal Pendidikan Anak, 4(1), 59–68.
Fahda, A., & others. (2024). Analisis Pesan Dakwah Dalam Series Animasi Rarra. UIN Ar-Raniry Fakultas Dakwah dan Komunikasi.
Fauziddin, M. (2018). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus melalui Teknik Mozaik pada Anak Kelompok B di TK Perdana Bangkinang Kota. Journal of Studies in Early Childhood Education (J-SECE), 1(1), 1–12.
Fitriani, A. Y. (2023). Pentingnya Pembelajaran Seni Musik Dalam Perkembangan Usia Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 5692–5710.
Hendriyana, H., & Ds, M. (2022). Metodologi Penelitian Penciptaan Karya Practice-Led Research and Practice-Based Research Seni Rupa, Kriya, Dan Desain--edisi Revisi. Penerbit Andi.
Istiqomah, N. (2018). Pengaruh Kegiatan Kolase Dengan Menggunakan Media Bahan Alam Terhadap Keterampilan Motorik Halus Pada Anak Kelompok B di Raudhatul Athfal Perwanida 1 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2017/2018. UIN Raden Intan Lampung.
Kristanto, A. (2017). Memahami paradigma pendidikan seni. Jurnal Abdiel: Khazanah Pemikiran Teologi, Pendidikan Agama Kristen Dan Musik Gereja, 1(01), 119–126.
Kusmarni, Y. (2012). Studi kasus. UGM Jurnal Edu UGM Press, 2, 1–12.
Laksana, R. B., & Wulandari, S. (2022a). Efektifitas Pembelajaran Seni Rupa Membuat Karya Kolase Menggunakan Kertas Origami Melalui Metode Demonstrasi Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 06 Payaraman. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 2141–2145.
Laksana, R. B., & Wulandari, S. (2022b). Efektifitas Pembelajaran Seni Rupa Membuat Karya Kolase Menggunakan Kertas Origami Melalui Metode Demonstrasi Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 06 Payaraman. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(3), 2141–2145.
Listiowati, W. T., Purwadi, P., & Kusumaningtyas, N. (2021). Analisis Perkembangan Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun Dalam Kegiatan Seni Kriya di TK Aisyiyah Bustanul Athfal 39 Semarang. Jurnal Wawasan Pendidikan, 1(2), 291–304.
Marcelina, L., Desyandri, & Mayar, F. (2023). Teori Menempel Pada Seni Rupa. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 2753–2765. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.1003
MASFUFATUN, N. (2024). PENERAPAN DESIGN THINKING PADA PEMBELAJARAN SENI RUPA DALAM MENINGKATKAN KREATIVITAS SISWA KELAS IV SDN I SRIJAYA BARU. Universitas PGRI Palembang.
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis (3rd ed.). SAGE Publications.
Muhammad, A. B. (2022). Galeri Seni Rupa Di Surabaya Dengan Pendekatan Arsitektur Konemporer.
Mutiara Rosalina, & Herry Sanoto. (2023). Upaya Peningkatan Kreativitas Siswa Dengan Model Project Based Learning Pelajaran Seni Rupa Kelas Ii Di Sd Negeri Pulutan 02. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 34–46. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i5.1895
Nurhayati, A., Fitria, E., & Nurfadhillah, S. (2020). Peran Pembelajaran Seni Budaya Dan Prakarya (Sbdp) Dalam Pengembangan Kemampuan Motorik Siswa Di Sds Islam Harapan Ibu School. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(3), 433. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara
Oktavia, Y., & Wathon, A. (2021). Penerapan Kegiatan Melipat Kertas Origami Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Kelompok B. Sistim Informasi Manajemen, 4(1), 159–180.
Sani Hayati. (2023). Meningkatkan Kreativiras Peserta Didik Dalam Melukis Melalui Teknik Finger Painting Pada Pelajaran Seni Rupa Di Sd. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(04), 1395–1403. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i04.1708
Sani, R. A. (2019). Pembelajaran berbasis hots edisi revisi: higher order thinking skills (Vol. 1). Tira Smart.
Ummah, M. S. (2019). MENGEMBANGKAN KREATIVITAS PESERTA DIDIKMELALUI KARYA KOLASE PADA PEMBELAJARAN SBdP DI KELAS IV SD NEGERI 56 BANDA ACEH. Sustainability (Switzerland), 11(1), 1–14. http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0Ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_SISTEM_PEMBETUNGAN_TERPUSAT_STRATEGI_MELESTARI
Wijayanto, W., Fajrie, N., & Zahro, N. F. (2023). Melintasi Globalisasi MELINTASI ERA GLOBALISASI: EKSPLORASI STRATEGI PELESTARIAN SENI KETHOPRAK WAHYU MANGGOLO DI KABUPATEN PATI: Adaptasi Inovasi, Eksistensi Kethoprak Wahyu Manggolo, dan Globalisasi. GETER: Jurnal Seni Drama, Tari Dan Musik, 6(2), 71–79.
Wahyuni, N. (2018). Peningkatan Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Kolase. Sendika FKIP UAD, 2(1), 256–25

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.