ANALISIS KEGIATAN SENI RUPA DI SEKOLAH DASAR TERHADAP KREATIVITAS ANAK MELALUI MENGGAMBAR DAN MEWARNAI

Learning Process through Drawing and Coloring Activities

  • Wasis Wijayanto Universitas Muria Kudus
  • Arinda Elfana Putri Universitas Muria Kudus
  • Annabella Yustantifa Universitas Muria Kudus
Keywords: drawing and coloring

Abstract

This research aims to analyze the influence of fine arts activities on children's creativity in class 2 of SDN 1 Kramat, especially through drawing and coloring activities. The method used is qualitative with a descriptive approach. Data was collected through observation, interviews and documentation. The research results show that fine arts activities, such as drawing and coloring, can increase children's creativity in various aspects, including the ability to think imaginatively, problem solving and self-expression. Supporting factors include a supportive learning environment, availability of art tools, and an interactive learning approach. This research concludes that fine arts activities make a positive contribution to the development of children's creativity at the elementary school level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astuti, H. P. (2023). Pembentukan Kreativitas Melalui Pembelajaran Seni Rupa Kelas II pada Materi Bentuk Dasar Geometris di Sekolah Dasar Henni. Penuh Asa Jurnal, 1, 3025–1478.
Dewi, N. W. R. (2021). Optimalisasi Kreativitas Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Seni. Widyalaya: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 381–391.
Dini Pebrianty, R., & Pamungkas, J. (2023). Menggambar sebagai Alternatif Pendekatan Konsepsi Pendidikan Seni Rupa Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 536–547. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.3696
Fitri, H., Junindra, A., Desyandri, & Mayar, F. (2022). Analisis Pembelajaran SBdP menggunakan Model Project Based Learning terhadap Kreativitas Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 11082–11088.
Hadi, A. L. (2023). Meningkatkan Kreativitas Anak Bangsa Melalui Kegiatan Kesenian Studi Kasus Implementasi Program Seni Di Sekolah Dasar Negeri 066651 Medan. Krepa: Kreativitas Pada Abdimas, 1(7), 1–17.
Henny, Rachman Saleh, Marwah, Asma Kurniati, N. S. (2023). Stimulasi Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Din, 6(3), 68–76. https://repo.iainbatusangkar.ac.id/xmlui/handle/123456789/22006
Herawati, A. (2019). Pengaruh Minat Dan Kreativitas Siswa Kelas IV Terhadap Hasil Belajar Seni Rupa SD Negeri Se-Dabin II Kecamatan Tegal Selatan Kota Tegal. Pendidikan, Jurusan Sekolah, Guru Pendidikan, Fakultas Ilmu Semarang, Universitas Negeri.
Heryani, H., & Sumitra, A. (2021). Pembelajaran Seni Rupa Dalam Mengembangkan Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Kegiatan Mewarnai. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 4(3), 251–259. https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/ceria/article/view/6929
Ilhamudin, D. S., Fathurohman, & Anwar, A. S. (2022). Meningkatkan Kreativitas Pembelajaran SBdP Siswa Kelas IV Melalui Kegiatan Mewarnai di SDN Medangasem IV. Abdima Jurnal Pengabdian Mahasiswa, 2(2), 7669–7674.
Iye, R., & others. (2024). Kajian Studi Pustaka Tentang Metode Pengajaran Cerita Rakyat Dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Wawasan Sarjana, 3(1), 11–23.
Lena, M. S., Iraqi, H. S., Santana, D., & Sari, W. K. (2023). Pengaruh Pembelajaran SBdP Terhadap Kreativitas Siswa Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Kelas IV UPTD SDN 02 Sarilamak. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(3), 1349–1358.
Lestara Permana, G. P., Budi, A. S., Ngurah Darma Paramartha, I. G., Sindhu Yoga, I. M., Dewi, P. P., Adyatna Wedananta, K., & Humaswara Prathama, G. (2023). Edukasi Mewarnai Pola dalam Rangka Melatih Kreativitas Siswa Taman Kanak-Kanak. GERVASI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(2), 942–949. https://doi.org/10.31571/gervasi.v7i2.5370
Lubis, H. Z., Fadila, R., Daulay, M. M. F., & Fadhillah, N. (2022). Stimulasi Kegiatan Mewarnai Untuk Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Pema Tarbiyah, 1(1), 11. https://doi.org/10.30829/pema.v1i1.1463
Malika, K. N., & Pamadhi, H. (2022). Mengembangkan ekpresi jiwa anak dengan berseni. Sungging, 1(1), 79–86. https://doi.org/10.21831/sungging.v1i1.57555
Mandasari, Y., & Nadjamuddin, N. (2020). Pengaruh Gaya Belajar Siswa Terhadap Kreativitas Siswa Pada Mata Pelajaran Seni Budaya Dan Keterampilan (Sbk) Materi Seni Rupa Menggambar Kelas 4 Di Madrasah Ibtidaiyah Darul Ulum Karang Binangun Belitang Oku Timur. JIP Jurnal Ilmiah PGMI, 1(1), 58–79. https://doi.org/10.19109/jip.v1i1.517
Manuain, Y. (2024). PENERAPAN PEMBELAJARAN INOVATIF DAN INTERAKTIF PADA MATERI GEOGRAFIS INDONESIA, KERAGAMAN BUDAYA, DAN IDENTITAS DIRI SDN LIDAH WETAN IV. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 650–659.
Maskur, M. (2023). Dampak pergantian kurikulum pendidikan terhadap peserta didik sekolah dasar. Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan (JKIP), 1(3), 190–203.
Ningsih, E. P. (2024). Pembelajaran Seni Rupa Anak Usia Dini. Journal of Gemilang, 1(1), 23–37. https://doi.org/10.62872/cd472863
Nurhayati, N. (2020). Pengaruh Kegiatan Mewarnai Gambar terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak TK Kelompok B. Aṭfāluna: Journal of Islamic Early Childhood Education, 3(2), 65–73. https://doi.org/10.32505/atfaluna.v3i2.1754
Parman, P., & Wahyuni, S. (2024). Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Mewarnai. Jurnal Sitakara, 9(1). https://doi.org/10.31851/sitakara.v9i1.14751
Permadi, A. (2019). Faktor pendukung dan penghambat media pembelajaran seni budaya di SMPN 1 Tegalsari Banyuwangi. Jurnal Seni Rupa, 3(2), 248903.
Pramudya, A. P. L., & Wijayanti, O. (2024). Strategi Guru dalam Mengembangkan Pembelajaran Seni Rupa Menumbuhkan Kreativitas Siswa Kelas IV di SD Negeri 2 Sokaraja Kulon, Banyumas. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(2), 639–652. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i2.571
Pratama, B., & Sari, D. (2023). Peningkatan Kreativitas Anak Usia Dini melalui Metode Seni Rupa: Implementasi di Kelompok Bermain Mawar Indah. Tiflun: Jurnal Pendidikan Anak …, 1(1), 5–8. https://jurnal.naskahaceh.co.id/index.php/tiflun/article/view/77
Rachmanto, F., Ashari, E. P., Baharudin, F. A., Nugroho, H. A., Putri, A. R., Wulandari, A., Faramida, H. N., Salsabilla, H., Niawati, P. O., Puspitasari, T. D., & Mujiyo, M. (2022). Upaya Peningkatan Kreativitas Anak Usia Dini melalui Kegiatan Menggambar dan Mewarnai Tote Bag di Dusun Ngadirejo Wetan, Desa Pondok, Kecamatan Ngadirojo, Kabupaten Wonogiri. AgriHealth: Journal of Agri-Food, Nutrition and Public Health, 3(1), 19. https://doi.org/10.20961/agrihealth.v3i1.57306
Rohanah, S., & Watini, S. (2022). Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus melalui kegiatan Mewarnai dengan Model ATIK Pada Kelompok B di RA Manarul Huda. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(3), 1725. https://doi.org/10.37905/aksara.8.3.1725-1736.2022
Rosyidi, Z., & others. (2024). Strategi Pembelajaran Seni Rupa Dalam Meningkatkan Kreativitas Pada Anak Madrasah Ibtidaiyah. Cilpa: Jurnal Ilmiah Pendidikan Seni Rupa, 9(2), 58–64.
Rupa, S. (2023). Dian Novianti 1* , Muhammad Muhaemin 2 1. 2, 290–295.
Sakila, S. (2019). PENGGUNAAN MEDIA GAMBAR DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN SISWA MENGKRITIK/MEMUJI BERBAGAI KARYA (SENI/PRODUK) DENGAN BAHASA LUGAS DAN SANTUN (The Use of Image Media in Increasing The Ability of Students to Criticize/Promote Various Works [Art/Products] with L. Sirok Bastra, 7(2), 153–166.
Sartika Ukar, D., Taib, B., & Alhadad, B. (2021). Analisis Kreativitas Menggambar Anak Melalui Kegiatan Menggambar. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, 3(1), 117–128. https://doi.org/10.33387/cp.v3i1.2262
Setiaji, D. (2023). Analisis pembelajaran seni terhadap esensi dan tujuan pendidikan. Naturalistic: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(2), 1685–1693.
SHELEMO, A. A. (2023). No Titleیلیب. Nucl. Phys., 13(1), 104–116.
Studi, P., Guru, P., Dasar, S., Pendidikan, F. I., & Indonesia, U. P. (2024). EFEKTIVITAS TEKNIK FINGER PAINTING UNTUK.
Sudarman. (2023). Peningkatan Kreativitas Anak melalui Penggunaan Metode Seni Rupa dalam Pembelajaran Nilai-Nilai Keislaman di SD. Skula: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Madrasah, 3(3).
Yayuk Primawati. (2023). Pengembangan Kreativitas Seni Rupa Anak Usia Dini. Journal of Early Childhood Studies, Vol. 1 No.(2), 1–10. https://journal.nubaninstitute.org/index.php/jecs
Yudhistira, A., NIsa, A. K., Nikmah, P. K., & Mahya, A. B. (2023). Karya Seni Rupa Menggambar dan Mewarnai sebagai Sarana Meningkatkan Kreativitas Siswa SD Negeri 03 Karangbener. Jurnal Mahasiswa, 489–496.
Published
2025-02-04
How to Cite
Wijayanto, W., Putri, A., & Yustantifa, A. (2025, February 4). ANALISIS KEGIATAN SENI RUPA DI SEKOLAH DASAR TERHADAP KREATIVITAS ANAK MELALUI MENGGAMBAR DAN MEWARNAI. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 9(1), 125-135. https://doi.org/https://doi.org/10.36379/autentik.v9i1.634
Section
Articles
Abstract viewed = 8 times
PDF downloaded = 4 times