EFEKTIVITAS MEDIA PUZZLE OF PARAGRAPH STORY TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA PEMBELAJARAN IPAS DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Guritno Sulistyani Universitas Muhammadiyah Surabaya
  • Holy Ichda Wahyuni Universitas Muhammadiyah Surabaya
  • Meirza Nanda Faradita Universitas Muhammadiyah Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.36379/autentik.v9i2.666

Keywords:

Hasil Belajar, IPAS, Puzzle Of Pargraph Story

Abstract

This research is motivated by students who find it difficult to remember and understand the material on the role of the figures in the struggle to defend Indonesia because the chronology of events and time are very past. Based on this, this study aims to determine the effectiveness of the puzzle of paragraph story media to improve student learning outcomes in social studies learning in elementary schools. This type of research uses experiments with quantitative research methods. The sampling technique in the study is the purposive sampling technique. The results of this study show that the learning outcomes of students in the control class have an average of 51.4, the experimental class has an average of 42.0. From the data, it is known that the experimental pre-test score is lower than the control pre-test. In the results of this study after the puzzle of paragraph story media was applied to the experimental class, it was found that the average post-test was 82.1. The results of the study showed that the use of puzzle of paragraph story media was proven to be effective in social studies learning on student learning outcomes.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Nuwa, A., & Rahman, F. (2023). Rendahnya minat dan keterampilan peserta didik dalam pembelajaran IPAS di tingkat sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1),45-53.

Abd Ghofur. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Scan Barcode Berbasis Android dalam Pembelajaran IPS. EduTeach?: Jurnal Edukasi Dan Teknologi Pembelajaran.

Amalia, D., & Napitupulu, S. (n.d.). EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan Pengembangan Media Puzzle Gambar Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Siswa Kelas IV SD 101899 Lubuk Pakam.

Dwi Suryani, D., Dwi Setyawati, R., Roshayanti, F., & PGRI Semarang, U. (n.d.).Pengaruh Model PBL Menggunakan LKPD Berbantuan Media Puzzle Pecahan Terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas IIA

Nurrita, T. (Teni). 2018. “Pengembangan Media

Pembelajaran Berbasis Audio Visual Pada Materi Koloid Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa SMA.” Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesia Journal of Science Education) 7(1):9- 15

Faradita, M. N., & Rofiqoh, A. R. A. (2022). Media kotak Cahaya untuk meningkatkan pemahaman Dan Hasil Belajar IPA Pada Pembelajaran Tatap Muka Terbatas.Proceeding UmSurabaya ,1(1).

Hadi Utama, A., & Lambung Mangkurat, U. (2021). Pengembanagn Media Pembelajaran Puzzle PAI Untuk Meningkatkan Minat Siswa SD Kelas IV. In Journal of Instructional Technology J-INSTECH (Vol. 2, Issue 2).

Maufidhoh, I., & Maghfirah, I. (2023). Implementasi Pembelajaran Berbasis Artificial Intelligence Melalui Media Puzzle Maker Pada Siswa Sekolah Dasar. ABUYA: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1).

Muharam, A., Mustikaati, W., Fauziah, A., Fadila, I., & Maria, S. (2024). Pengaruh Permainan dalam Pembelajaran IPAS Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas 4 SDN Cibungur. Jurnal Sinektik, 6(1), 1–9.

Pentianasari, S., & Ichda Wahyuni, H. (n.d.). Analisis Penggunaan Media Mini Book Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Dan Menulis Peserta Didik di Sekolah Dasar.

Putri, sendi annisa, Destiniar, & Sunaedi. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Puzzle Pecahan Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III SD Negeri 100 Palembang. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4.

Yunita, S., & Supriatna, U. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Puzzle terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(8).

Arikunto, S. (2016). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara Jurnal Pendidikan Dasar, 5(12).

Sugiyono. (2017). Metode penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25.Semarang: Universitas Diponegoro.

Azwar, S. (2015). Reliabilitas dan Validitas. Yogyakarta Pustaka belajar.

Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25.Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Ghasemi, A., & Zahediasl, S. (2012). Normality tests for statistical analysis: A guide for non-statisticians. International Journal of Endocrinology and Metabolism, 10(2), 486- 489.

Razali, N. M., & Wah, Y. B. (2011). Power comparisons of Shapiro-Wilk, Kolmogorov- Smirnov, Lilliefors, and Anderson-Darling tests. Journal of Statistical Modeling and Analytics, 2(1), 21-33.

Field, A. (2013). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics (4th ed.). SAGE Publications.

Ghasemi, A., & Zahediasl, S. (2012). Normality tests for statistical analysis: A guide for non-statisticians. International Journal of Endocrinology and Metabolism, 10(2), 486

Siregar, Syofian. 2015. Statistika Parametrik Untuk Penelitian Kuantitatif Dilengkapi Dengan Perhitungan Manual dan Aplikasi SPSS Versi 17. Jakarta: Bumi Aksara

Downloads

Published

2025-09-05

How to Cite

Sulistyani, G., Ichda Wahyuni, H., & Nanda Faradita, M. (2025). EFEKTIVITAS MEDIA PUZZLE OF PARAGRAPH STORY TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA PEMBELAJARAN IPAS DI SEKOLAH DASAR. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 9(2), 224–237. https://doi.org/10.36379/autentik.v9i2.666

Issue

Section

Articles