MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA KELAS IV MELALUI MEDIA GAME ONLINE WORDWALL PADA MATA PELAJARAN PPKN

  • Erlynda Runtut Bela Vista Universitas PGRI Madiun
  • Fida Chasanatun Universitas PGRI Madiun
  • Kustini Kustini SD Negeri 1 Bendoagung

Abstract

The learning interests of SD Negeri 1 Bendoagung students varied, but when seen from the observations, most students were not very interested in the learning process. This problem occurs because there is a lack of use of interesting learning media and makes students happy. The purpose of this study is to prove whether the online game media Wordwall can increase students' interest in learning. The type of research used is Classroom Action Research (CAR). This study involved 13 students. The methods used were direct observation, questionnaires, and documentation used to collect data. The results showed that in the first cycle the interest in learning in the very good category was only 38.46%, so that students who got in the good category reached 61.53%. In cycle II, students' interest in learning increased to 23.08%, students who were very good became 84.61% and students who were good decreased to 15.38%. This data shows that wordwall is an online game media that is able to increase students' interest in PPKN subjects at SD Negeri 1 Bendoagung.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akbar, H. F., & Hadi, M. S. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Siswa. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 1653–1660.
Andriany, R. & Warsiman. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Wordwall di Era Merdeka Belajar untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD. Ghâncaran: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 406–422.
Ardani. A.A.M. (2021). Penerapan Metode Bermain Peran untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Terhadap Konsep Pecahan Sederhana pada Mata Pelajaran Matematika di SD Inpres I Nambaru. Jurnal Paedagogy, 8(2), 210–216.
Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
Erianto, U. (2017). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Menggunakan Improving The Learning Interest Using The Picture Media At 4 Th Grade. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(4), 367–373.
Farhaniah, S. (2021). Penerapan Media Berbasis Wordwall untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas V Sekolah Dasar Negeri 127 Kota Jambi. UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.
Fauqannuri, I. (2022). Penerapan Media Berbasis Wordwall Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Kelas Vii B Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Smpn 2 Panji Situbondo Tahun Pelajaran 2021/2022. Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember.
Febrita, Y., & Ulfah, M. (2019). Peranan media pembelajaran untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 5(1).
Irawana, T. J., & Taufina, T. (2020). Penggunaan Metode Problem Solving untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Penilaian Pendidikan Kewarganegaraan Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 434–442.
Khairunisa, Y. (2021). Pemanfaatan fitur gamifikasi daring Maze chase–Wordwall sebagai media pembelajaran digital mata kuliah statistika dan Probabilitas. MEDIASI-Jurnal Kajian Dan Terapan Media, Bahasa, Komunikasi, 2(1), MEDIASI-Jurnal Kajian Dan Terapan Media, Bahasa, K.
Lestari, R. D. (2021). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran Daring Melalui Media Game Edukasi Wordwall Di Kelas Iv Sd N 01 Tanahbaya Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Ilmiah Profesi Guru, 2(2), 1–6.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmu-Ilmu Al Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171-187.
Nursyam, A. (2019). Peningkatan minat belajar siswa melalui media pembelajaran berbasis teknologi informasi. . . Ekspose: Jurnal Penelitian Hukum Dan Pendidikan, 18(1), 811–819.
Pranata, I. P. W., Agung, A. A. G., & Jampel, I. N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline Pada Mata Pelajaran IPA Siswa Kelas VII. Mimbar Ilmu, 4(1), 122–130.
Sakti, H., & Parhan, H. (2020). Pengaruh Media Papan Flanel Terhadap Minat Belajar Siswa. Jurnal Paedagogy. Jurnal Paedagogy, 7(3), 226–231.
Sari, P. M., & Yarza, H. N. (2021). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Quizizz Dan Wordwall Pada Pembelajaran Ipa Bagi Guru-Guru Sdit Al-Kahfi. SELAPARANG : Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(2), 195–199.
Sari, R.K. & Harjono, N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline Tematik Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas 4 SD. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 4(1), 122–130.
Savira, A.N., Rahma, F. Muchammad, R.Z., & M. E. S. (2018). Peningkatan Minat Belajar Siswa dengan Menggunakan Metode Ceramah Interaktif. Jurnal Program Studi Tadris Matematika, 1(1), 43–56.
Supriyono. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(3), 43–48.
Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103–114.
Umar, A., dan Kaco, N. (2019). Panduan Pendidik Penelitian Tindakan Kelas. Ganeca Exact.
Published
2023-09-04
How to Cite
Bela Vista, E. R., Chasanatun, F., & Kustini, K. (2023, September 4). MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA KELAS IV MELALUI MEDIA GAME ONLINE WORDWALL PADA MATA PELAJARAN PPKN. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 7(2), 271-279. https://doi.org/https://doi.org/10.36379/autentik.v7i2.357
Section
Articles
Abstract viewed = 1672 times
PDF downloaded = 1623 times