KEEFEKTIFAN METODE SQ3R TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN PESERTA DIDIK KELAS IV SD NEGERI KARANGLO

  • Amalia Nurul Azizah STKIP Darussalam Cilacap

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of the SQ3R method on the ability to read comprehension grade IV students at Karanglo Primary School. The type of this research is True Experimental design with the research design used is Pretest- Posttest Control Group Design. While the research procedure used is using a research model from expert Sugiyono. Research data collection techniques in the form of tests and questionnaires. The results showed that the ability to read comprehension with the SQ3R method was higher than the ability to read comprehension with discussion methods for grade IV students in Karanglo Primary School. This was evidenced from the results of the questionnaire t-test with a significance level of 95% (0.05) obtained t arithmetic (2.575) > t table (2.037) and the results of t-test learning outcomes with a significance level of 95% (0.05) obtained t arithmetic (2.963) > t table (2.037). based on the t value, it can be concluded that the SQ3R method is more effective than the discussion method.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2018). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Djamarah, S.B. dan Zain, A. (2002). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Komalasari, K. (2010). Pembelajaran Kontekstual: Konsep Dan Aplikasi. Bandung: Refika Aditama.
Ngalimun dan Alfulaila, N. (2014). Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Indonesia. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Ngalimun. (2014). Strategi Dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Ngalimun. Fauzani, M. dan Salabi, A. (2016). Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Nursalim. (2018). Ilmu Pendidikan Suatu Pendekatan Teoretis dan Praktis. Depok: Rajawali Pers.
Purwanto. (2009). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Rahim, F. (2018). Pengajaran Membaca Di Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.
Rahmadani, S. (2018). Pengaruh Metode Pembelajaran SQ3R Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Kelas V MI N Sei Agul Kecamatan Medan Denai. Dilihat Pada Tanggal 06 April 2019 Pukul 07.02 WIB.
Sagala, S. (2014) Konsep dan Makna Pembelpelajaran Untuk Membantu Memecahkan Problematika Belajar dan Mengajar. Bandung: Alfabeta.
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor- Faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta
Somadayo, S. (2011). Strategi dan Teknik Pembelajaran Membaca. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Suandi, I N. Sudiana, I N. dan Nurjaya I G. (2018). Keterampilan Berbahasa Indonesia Berorientasi Integrasi Nasional dan Harmoni Sosial. Depok: Rajawali Pers.
Sudaryono. (2018). Metodologi Penelitian. Depok: Rajawali Pers.
Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R& D. Bandung: Alfabeta.
Sunhaji. (2015). Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Senja.
Tarigan, H.G. (2015). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
UU No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional
Published
2021-02-03
How to Cite
Azizah, A. (2021, February 3). KEEFEKTIFAN METODE SQ3R TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN PESERTA DIDIK KELAS IV SD NEGERI KARANGLO. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 5(1), 47-60. https://doi.org/https://doi.org/10.36379/autentik.v5i1.102
Section
Articles
Abstract viewed = 42 times
PDF downloaded = 33 times