ANALISIS KENDALA PROSES PEMBELAJARAN DARING DI KELAS 2B SDN PENGADEGAN 07 JAKARTA TAHUN AJARAN 2021/2022 PADA TEMA TUGASKU SEHARI-HARI

Authors

  • Siti Syarah Universitas Trilogi
  • Febrianti Yuli Satriyani Universitas Trilogi

DOI:

https://doi.org/10.36379/autentik.v6i1.181

Keywords:

Learning Obstacles , Online Learning, Tematic

Abstract

This background is researcher who wants to know and further describe the obstacle of online learning process in class 2B SDN Pengadegan 07 Jakarta Year 2020/2021 with a type of Descriptive Qualitative research. This research aims to explain the implementation of experienced by teachers and student, and efforts teachers take in overcoming obstacles in the online learning process in the class of 2B SDN Pengadegan 07 Jakarta Year 2020/2021. Result of research suggest that the process online learning uses only whatsapp group withput zoom, classroom and other support applications. In the learning process, surely there are obstacles faced by both teachers and students, such as mobile phone constraints, quota, learning materials, parents who cannot accompany the learning due to work, late task collection, students who lack understanding of the material. However, teachers have an effort in overcoming the obstacle, such as teachers fo not give the task collection deadline, always working with parents on the online learning, giving students a spirit in video and image.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aditia Rigianti, H. (2020). Kendala Pembelajaran Daring Guru Sekolah Dasar. Elementary School 7 Vol 7 No 2, 6.
Anugrahana, A. (2020). Hambatan, Solusi dan Harapan: Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, Vol. 10 No. 3, 8.
Astuti, F. (2019). Strategi Guru Kelas dalam Membentuk Karakter Peserta Didik di SDIT Permata Bunda III Bandar Lampung. Skripsi Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, 82.
Brawijaya, G. (2017). Analisis Evaluatif Buku Ajar Tematik Terpadu Kurikulum 2013 Kelas IV Sekolah Dasar. Skripsi Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta, 351.
Choirunnisa, Y. (2020). Analisis Keterampilan Mengajar Aspek Mengadakan Variasi dalam Pembelajaran Tematik Kelas IV di SDS YASPORBI I Pancoran Jakarta. Skripsi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Trilogi, 92.
Dewi, W. A. (2020). Dampak Covid-19 terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 2 No. 1.
Hasibuan, Simarmata & Sudirman, J. (2019). E-Learning: Implementasi, Strategi dan Inovasinya. Yayasan Kita Menulis.
Helaluddin & Wijaya. (2019). Analisis Data Kualitatif: Sebuah Tinjauan Teori & Praktik. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray Makasar.
Hutami, E. (2020). Kendala Pembelajaran Jarak Jauh Pada Masa Pandemi Bagi Siswa SD, Guru, dan Orangtua. 11.
Imania, K. (2019). Rancangan Pengembangan Instrumen Penilaian Pembelajaran Berbasis Daring. Jurnal PETIK. Vol 5, 47.
Kemendikbud. (2020). Keputusan Bersama Menteri Pendidikan dan Kebudayaan, Menteri Agama, Menteri Kesehatan dan Menteri Dalam Negeri Republik Indonesia. Salinan Keputusan Bersama Menteri, 42.
Kuntarto, E. (2017). Keefektifan Model Pembelajaran Daring dalam Perkuliahan. Indonesian Language Education and Literature, 110.
Mastur, M. (2020 ). Upaya Guru Dalam Melaksanakan Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19 . Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah , 10 .
Moleong , L. (2018). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nurhamidah. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar dengan Menggunakan Model Synectics pada Pembelajaran Tematik Tema 7 Sub Tema Keragaman Suku Bangsa dan Agama di Negeriku Kelas IV MIS GUPPI 11 Rejang. Skripsi Fakultas Tarbiyah Institut Agama Islam Negeri Curup, 132.
Oknisih, W. (2019). Penggunaan Aplen (Aplikasi Online) sebagai Upaya Kemandirian Belajar Siswa. Prosiding Seminar Nasional Vol 1, 483.
?
Putri, I. R. (2019). Implemetasi Pendidikan Karakter pada Peserta Didik Kelas IV SD Margadana 8 Kota Tegal. Skripsi Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Semarang, 81.
Rezky, Z. A. (2020). Upaya Guru dalam Menigkatkan Aktifitas Belajar pada Pembelajaran Tematik Siswa Masa Pandemi COVID-I9 Kelas V Sekolah Dasar Negeri 44/X Rantau Rasau. Skripsi Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Fakultas UIN Thaha Saifuddin Jambi, 100.
Rosaliza , M. (2015). Wawancara, Sebuah Interaksi Komunikasi dalam Penelitian Kualitatif . Jurnal Ilmu Budaya Vol 11 no 2, 9.
Salim & Haidir. (2019). Penelitian Pendidikan: Metode, Pendekatan, dan Jenis. Depok: Kencana.
Sari, L. (2020). Upaya Menaikkan Kualitas Pendidikan dengan Pemanfaatan Youtube sebagai Media Ajar pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Tawadhu Vol. 4 no. 1, 11.
Siahaan, M. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Dunia. Jurnal Kajian Ilmiah (JKI) No. 1, 6.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Syah Aji, R. (2020). Dampak Covid-19 pada Pendidikan di Indonesia : Sekolah, Keterampilan, dan Proses Pembelajaran. Jurnal Sosial & Budaya Syar-i, 10.
Taradisa, N. (2020). Kendala yang Dihadapi Guru Mengajar Daring pada Masa Pandemi COVID-19 di MIN 5 Banda Aceh. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan. Banda Aceh. 11.
Widiasavitri, P. (2016). Bahan Ajar Mata Kuliah Psikoagnostika II (Observasi). 53.
Zainuddin Atsani, K. (2020). Transformasi Media Pembelajaran pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Studi Islam Vol 1 No 1, 12.

Downloads

Published

2022-02-04

How to Cite

Syarah, S., & Satriyani, F. Y. (2022). ANALISIS KENDALA PROSES PEMBELAJARAN DARING DI KELAS 2B SDN PENGADEGAN 07 JAKARTA TAHUN AJARAN 2021/2022 PADA TEMA TUGASKU SEHARI-HARI. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 6(1), 112–122. https://doi.org/10.36379/autentik.v6i1.181

Issue

Section

Articles