GOOGLE FORM SEBAGAI MEDIA EVALUASI PEMBELAJARAN SELAMA PANDEMI DI MIS AL-HANAFIYAH
Abstract
This study focuses on the use of google forms as a medium for evaluating learning carried out at MIS Al-Hanafiyah during the pandemic. Using a qualitative approach to obtain a real picture of the condition of teachers and students while using the google form. The results showed that google form has advantages and disadvantages. The teacher makes a google form by considering the student's condition, learning objectives, and the type of questions to be given. Students who work on questions using google forms can immediately find out the value of the assignments given by the teacher.
Downloads
References
Festiawan. (2020). Belajar Dan Pendekatan Pembelajaran. Universitas Jenderal Soedirman.
Indriana, D. (2018). Evaluasi Pembelajaran dan Penilaian Autentik dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Ittijah: Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Bahasa Arab, 10(2), 34–52.
Ismail, M. I. (2019). Asesmen dan Evaluasi Pembelajaran. Cendekia Publisher.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, R. I. (2020a). Surat Edaran Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 35952/MPK.A/HK/2020. 1–2.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, R. I. (2020b). Surat Edaran Nomor 4 Tahun 2020 Tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan Dalam Masa Darurat Penyebaran Coronavirus Disease (COVID-19). 1– 3.
Kristini, E. (2020). Pembelajaran Berbasis Literasi Berbantuan Media TIK dengan Metode Pemberian Tugas untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Mimbar Ilmu, 3(1), 495–508. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,shib&db=bth&AN=92948285&site=eds-live&scope=site%0Ahttp://bimpactassessment.net/sites/all/themes/bcorp_impact/pdfs/em_stakeholder_engagement.pdf%0Ahttps://www.glo-bus.com/help/helpFiles/CDJ-Pa
Marifah, N. (2020). Pemanfaatan Google Formulir Pada ujian Akhir Madrasah Di Madrasah Ibtidaiyah Al Hidayah Trowulan Mojokerto. Inovasi-Jurnal Diklat Keagamaan, 14(3), 233–238.
Nahar, N. I. (2016). Penerapan teori belajar behavioristik dalam proses pembelajaran. NUSANTARA: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 1(1).
Ngafifah, S. (2020). Penggunaan Google Form Dalam Meningkatkan Efektivitas Evaluasi Pembelajaran Daring Siswa Pada Masa Covid 19 DI SDIT Baitul Muslim Way Jepara. As-Salam: Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan, 9(2), 123–144. http://dx.doi.org/10.1016/j.ndteint.2014.07.001%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.ndteint.2017.12.003%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.matdes.2017.02.024
Nuraeni, R., & Rohman, T. (2020). Google Form Sebagai Alternatif Dalam Pembuatan Latihan Soal Evaluasi di Madrasah. AL-ABHATS| Islamic and Humanities Research, 1(1), 2020.
Nuriansyah, F., Ismanto, E., Novalia, M., & Herlandy, P. B. (2020). Efektifitas Penggunaan Media Online Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Saat Awal Pandemi Covid-19. Jurnal Pengabdian UntukMu NegeRI, 1(1), 61–65. https://ejournal.upi.edu/index.php/JPEI/article/view/28346
Rahman, A. (2021). Interview.
Salamah, U. (2018). Penjaminan mutu penilaian pendidikan. EVALUASI: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 274–293.
Santoso, P. B. (2019). Efektivitas penggunaan media penilaian google form terhadap hasil belajar pelajaran TIK. In Prosiding Seminar Nasional PEP, 1(1).
Sari, L. M. (2018). Evaluasi dalam pendidikan Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 211–231.
Sianipar, A. Z. (2019). Penggunaan Google Form Sebagai Alat Penilaian Kepuasan Pelayanan Mahasiswa. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 3(1), 16–22.
Siti. (2021). Interview.
Wibawa, G. N. A., Agusrawati, A., Makkulau, M., & Yahya, I. (2021). Pelatihan Pembuatan Soal Evaluasi Pembelajaran Menggunakan Google Form Bagi Guru-Guru SMPN 8 Konawe Selatan. Jurnal Pengabdian Masyarakat Ilmu Terapan (JPMIT), 3(1), 65–70.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.