PERBEDAAN HASIL BELAJAR KOGNITIF MATEMATIKA MENGGUNAKAN DISCOVERY LEARNING DAN PROBLEM BASED LEARNING SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR

  • Rini Budiwati Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Sutama Sutama Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Markhamah Markhamah Universitas Muhammadiyah Surakarta
Keywords: problem based learning, discovery learning, cognitive learning outcomes

Abstract

The purpose of this research is to see how Discovery Learning and Problem Based Learning affect students' grades or the end of learning aspects of knowledge in fifth grade elementary school students. Quantitative research methods with an experimental approach. The grouping of data used is descriptive statistics. The research tools used are tests and documentation. The participants in this research were students of fifth grade elementary school. Samples or research subjects were taken randomly. From the research results, both Problem Based Learning and Discovery Learning products in studying have increased. However, the Problem Based Learning (PBL) strategy is superior in strengthening students' cognitive learning products in Mathematics compared to Discovery Learning. (DL). This is evidenced by the fact that the experimental population research subjects using Problem-Based Learning outperformed the population sample using Discovery Learning

 

Keywords:  problem based learning, discovery learning, cognitive learning outcomes

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chatib, M. (2012). Orang tuanya Manusia: Melejitkan Potensi dan Kecerdasan Dengan Menghargai Fitrah Setiap Anak. Bandung: Kaifa.
Haudi, S.Pd,M.M., D.B.A. (2021). Strategi Pembelajaran (1st ed.). Insan Cendekia Mandiri.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suparno, P. (2012). Filsafat Konstruktivisme Dalam Pendidikan. Yogyakarta: Kanisius.
Anastasia Nandhita Asriningtyas, Firosalia Kristin, Indri Anugraheni. (n.d.). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS DAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS 4 SD. JKPM, 5(1), 25. http: jurnal.unimus.ac.id/index.php/JPMat
Bella Anandya Yovita Oktaviani, Mawardi, Suhandi Astuti. (2018, Mei). Perbedaan Model Problem Based Learning dan Discovery Learning Ditinjau Dari Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 4 SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 8(2), 132-141.
Berti Okta Sari, Mardiyana, Dewi Retno S. S. (2015). Eksperimentasi Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL), Discovery Learning (DL), dan Cooperative Learning (CL) Ditinjau dari Kecerdasan Interpersonal Siswa. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 3(6), 587-598.
Fadlilah, Umi., Budi Usodo., Sri Subanti. (2015). Eksperimentasi Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dan Discovery Learning (DL) dengan Pendekatan Saintifik pada Materi Segiempat Ditinjau dari Kecemasan Belajar Matematika Siswa SMP Negeri Kelas VII di Kabupaten Banyumas Tahun Pelajaran 2014/20. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika., 3(8), 848-857.
Feri Setia Buana, Indri Anugraheni. (2020). PERBEDAAN DISCOVERY LEARNING DENGAN PROBLEM BASED LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH PADA PEMBELAJARAN IPS SEKOLAH DASAR. NUSANTARA: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 7(1), 79-90. http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/nusantara/index
Firosalia Kristin. (2016, April). ANALISIS MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SD. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa,, 2(1), 9.
Hadist Awalia Fauzia. (2018, April). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SD. Jurnal Primary Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 7(1), 42.
Listika Burais, M. Ikhsan, M. Duskri. (2016). Peningkatan Kemampuan Panalaran Matematis Siswa Melalui Model Discovery Learning. Didaktik Matematika, 3(1), 77-86.
Puji Rahayu, Mardiyana, Dewi Retno. (2015). Eksperimentasi Model Problem Based Learning dan Discovery Learning pada Materi Perbandingan dan Skala Ditinjau dari Sikpa Peserta terhadap Matematika Didik Kelas VII SMP Kabupaten Klaten Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 3(3), 242-256.
Setiawan, Adi & Rusgianto Heri Santoso. (2017). Efektivitas Model Problem Based Learning Ditinjau dari Kemampuan Pemecahan Masalah dan Kreativitas Matematis. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 41-47.
Sutama dan Atik Mayasri. (2016, Juni). HASIL BELAJAR MATEMATIKA DENGAN STRATEGI DISCOVERY LEARNING DAN GROUP INVESTIGATION DITINJAU DARI KEAKTIFAN SISWA SMP. Varia Pendidikan, 28(1), 10.
Umi Supraptinah, Budiyono, Sri Subanti. (2015). Eksperimentasi Model Pembelajaran Discovery Learning, Problem Based Learning, dan Think-Talk-Write dengan Pendekatan Saintifikterhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 3(10), 1138-1149.
Efendi, D. (n.d.). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Dengan Model Discovery Learning Untuk Mengembangkan Keterampilan Berpikir Kritis (Studi pada Siswa Kelas VIII Semester Genap SMPN 1 Seputih Agung 105 Tahun Pelajaran 2015/2016). Retrieved 03 09, 2018, from http://digilib.unila.ac.id
Published
2022-08-31
How to Cite
Budiwati, R., Sutama, S., & Markhamah, M. (2022, August 31). PERBEDAAN HASIL BELAJAR KOGNITIF MATEMATIKA MENGGUNAKAN DISCOVERY LEARNING DAN PROBLEM BASED LEARNING SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 6(2), 256-264. https://doi.org/https://doi.org/10.36379/autentik.v6i2.227
Section
Articles
Abstract viewed = 122 times
PDF downloaded = 107 times