PENGEMBANGAN DIGITAL SMART BOOK UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR TINGKAT TINGGI SISWA SEKOLAH DASAR

  • Indah Fitrihani Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Yuyu Yuhana Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Aan Subhan Pamungkas Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Indhira Asih V.Y Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
Keywords: Digital smart book and higher order thinking skill

Abstract

This research is motivated by the less than optimal use of digital learning media. This study uses the Research and Development (R&D) method which aims to produce digital smart book textbooks, test the feasibility of digital smart books and determine the improvement of higher order thinking in 5th grade students of SDIT Laa Tahzan through the development of digital smart books. The development of this product is guided by the Sugiyono model which is modified into six steps including problem analysis, data collection, product design, product validation, product revision, to product testing. The digital smart book feasibility test is carried out by material, media and language experts. Validation from the three experts showed the results of "Fair" to "Very Eligible". The results of student responses to digital smart books get a percentage of 96.66% and are included in the "Very Good" category. This is reinforced by obtaining an N-Gain value of 0.506 which is included in the "Medium" criteria. Based on the results of the study, it can be concluded that digital smart books to improve the higher-order thinking skills of elementary school students have been successfully developed, suitable for use in learning, the responses given by students are supported by increasing higher-order thinking skills in students with the use of digital smart books in learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Annuuru, T.A., Riche, C.J., & Mohammad, A., (2017). Peningkatan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi dalam Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Peserta Didik Sekolah Dasar melalui Model Pembelajaran Treffinger, Educational Technology, 1(2), 136-144.
Effendi, D., & Achmad, W., (2019). Pemanfaatan Teknologi dalam Proses Pembelajaran Menuju Pembelajaran Abad 21. Prosiding: Seminar Nasional Pendidikan. Universitas PGRI Palembang: Program Pascasarjana.
Guswika, S., Suhadi & Sri, E.I., (2017). Pengembangan Media Penyuluhan Berupa Buku Pintar Tumbuhan Obat, Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 12(12), 1585-1589.
Handayani, F., & Durinta, P., (2020). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Mata Pelajaran Otomatisasi Tata Kelola Humas dan Keprotokolan Kelas XII OTKP Semester Gasal di SMKN 10 Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(1), 22-35.
Hanifah, N. (2018). Pengembangan Instrumen Penilaian Higher Order Thinking Skill (HOTS) di Sekolah Dasar. Prosiding: Seminar Nasional Membangun Generasi Emas 2045 yang Berkarakter dan Melek IT dan Pelatihan Berpikir Suprarasional. UPI Kampus Sumedang.
Isdayanti., Lukman, N. & Ahmad, S., (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Adobe Flash pada Materi Daur Hidup Hewan, Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 4(2), 390-406.
Jamun, Y.M. (2018). Dampak Teknologi Terhadap Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, 10(1), 48-52.
Lubis, M.A. & Nashran, A., (2020). Pembelajaran Tematik SD/MI. Jakarta:Prenada Media.
Marsa, P.B., & Desnita., (2020). Analisis Media, Sumber Belajar, dan Bahan Ajar yang Digunakan Guru Fisika SMA Materi Gelombang di Sumatera Barat Ditinjau dari Kebutuhan Belajar Abad 21. Jurnal Eksakta Pendidikan (Jep), 4(1), 81-88.
Prastowo, A. (2018). Sumber Belajar dan Pusat Sumber Belajar: Teori dan Aplikasinya di Sekolah/Madrasah. Depok:Kencana.
Pratomo, W.D., Adityo, S. & Siskandar., (2016). Pengembangan Buku Pintar Elektronik sebagai Media Pembelajaran untuk Siswa Sekolah Dasar, Indonesian Journal of Curriculum and Education Technology Studies, 4(2), 66-72.
Purnasari, P.D., Silvester & Winda, L.L., (2021). Pengembangan Instrumen Asesmen Higher Order Thinking Skills (HOTS) Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa. Jurnal Sebatik. 25(2), 571-580.
Rozi, F., & Citra, B.H., (2019). Pembelajaran IPA SD Berbasis HOTS (Higher Order Thinking Skills) Menjawab Tuntutan Pembelajaran di Abad 21. Prosiding : Seminar Nasional Pendidikan Dasar. PGSD UNIMED.
Sukmadinata, N.S. (2020). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sumar, W.T., Nina, L., & Intan, A.R., (2020). Strategi Guru dalam Implementasi Pembelajaran Daring untuk Meningkatkan Kompetensi Guru. JAMBURA Elementary Education Journal, 1(2), 100-110.
Surahman, F., & Hilda, O.Y., (2019). Pengembangan Buku Ajar Mata Kuliah Renang bagi Mahasiswa Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi. Journal Sport Area, 4(1), 218-229.
Suwarni, E. (2015). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Lokal Materi Keanekaragaman Laba-laba di Kota Metro sebagai Sumber Belajar Alternatif Biologi untuk Siswa SMA Kelas X. Bioedukasi (Jurnal Pendidikan Biologi), 6(2), 86-92.
Tiwery, B. (2021). Kekuatan dan Kelemahan Metode Pembelajaran Dalam Penerapan Pembelajaran HOTS: Higher Order Thinking Skills. Malang:Media Nusa Creative.
Wibawa, R.P., & Dinna, R.A., (2019). Peran Pendidikan Berbasis Higher Order Thinking Skills (HOTS) pada Tingkat Sekolah Menengah Pertama di Era Society 5.0 sebagai Penentu Kemajuan Bangsa Indonesia. Equilibrium: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Pembelajarannya, 7(2), 137-141.
Yunita, R.A. & Hamdi., (2019). Analisis Kemandirian Belajar Siswa sebagai Dasar Pengembangan Buku Elektronik (e-book) Fisika Terintegrasi Edupark, Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 5(2), 172-179.
Yusmiari, N.N., Gede, A. & Wayan, S., (2017). Pengembangan Buku Pintar Elektronik (BPE) Berbasis Pendekatan Ilmiah pada Mata Pelajaran IPA Semester Genap, Jurnal Edutech, 5(1), 72-83.
Published
2022-08-31
How to Cite
Fitrihani, I., Yuhana, Y., Pamungkas, A., & V.Y, I. (2022, August 31). PENGEMBANGAN DIGITAL SMART BOOK UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR TINGKAT TINGGI SISWA SEKOLAH DASAR. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 6(2), 315-326. https://doi.org/https://doi.org/10.36379/autentik.v6i2.251
Section
Articles
Abstract viewed = 102 times
PDF downloaded = 106 times