MANAJEMEN KLINIK BACA DALAM MENSTIMULASI MINAT BACA SISWA DI MADRASAH

  • Muh. Hamzah Universitas Nurul Jadid Probolinggo
  • Fathor Rozi Universitas Nurul Jadid Probolinggo
  • Siti Khotimah Universitas Nurul Jadid Probolinggo

Abstract

This study aims to analyze and examine the stimulation of reading culture with the 'reading clinic' program conducted in elementary schools. This research was conducted in elementary schools at MI Nurus Salam Kotaanyar Probolinggo. This research uses a qualitative approach. Data analysis techniques include data reduction, data display, and an overview or conclusion. The results showed that; first, the MI Nurus Salam institution uses a program called a 'reading clinic' to stimulate a reading culture for students; second, the presentation is done by knowing the program, implementing the reading clinic program, and evaluating the program. The implications obtained in the stimulation of reading culture in madrasas through the reading clinic game program are that students can develop reading comprehension and are more enthusiastic and enthusiastic about carrying out activities at the clinic with the creativity carried out by the teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aemlia, R., & Hidayat, R. A. (2021). Meningkatkan Minat Membaca melalui Gerakan Literasi Membaca bagi Siswa Madrasah Ibtidaiyah,. In Prosiding SEMAI, Seminar Nasional PGMI.
Astuti, D. P., Muslim, A., & Bramasta, D. (2020). Analisis Persiapan Guru Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Matematika Di Kelas Iv Sd Negeri Jambu 01. Jurnal Wahana Pendidikan, 7(2), 185–192.
Baharun, H., & Wibowo, A. (2021). Kepemimpinan Perempuan dalam Menciptakan Sekolah Ramah Anak. Quality, 9(1), 87–102.
Baharun, H., Zamroni, Amir, & Saleha, L. (2021). Pengelolaan APE Berbahan Limbah untuk Meningkatkan Kecerdasan Kognitif Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1382–1395.
Basri, H., & Rusdiana, A. (2015). Manajemen Pendidikan dan Pelatihan.
Eka, G. (2014). Peningkatan Kemampuan Membaca Awal Anak Melalui Permainan Kartu Gambar Di Taman Kanak-Kanak Negeri Pembina Agam. Jurnal Pesona PAUD, 1(1), 1–12.
Fahrurrozi. (2015). Pengembangan Budaya Membaca Siswa Madrasah Ibtidaiyah di Kota Semarang. DIMAS, 15(2), 7–102.
Hartyatni, M. S. (2018). Membangun Budaya Baca Melalui Pengelolaan Media Sudut Baca Kelas Dengan “12345.” Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan SD, 6(1), 1–11.
Kathryn, G., & Geldard, D. (2012). Konseling Anak-Anak Panduan Praktis. In Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Lindsjo, K. (2018). Contextualizing the quality of primary education in urban and rural settings. The Case of Iringa Region, Tanzania. Norsk Geografisk Tidsskrift, 72(4), 234–247.
Mudarris, B., Rozi, F., & Islamiyah, N. (2022). Penggunaan Media Vlog dalam Pengembangan Kemampuan Motorik Anak. Jurnal Ilmiah Potensia, 7(1), 1–10.
Munif, M., Rozi, F., & Kulsum, U. (2022). Desain Video Vlog dalam Menumbuhkembangkan Karakter Anak Usia Dini. Manazhim : Manajemen Dan Ilmu Pendidikan, 4(1), 78–93.
Ndofirepi, A. . (2012). Quality education in Africa. Introducing Philosophy for Children to Promote Open-Mindedness. Africa Education Review, 9(1), 26–40.
Puspita, D. G., & Andriani, D. E. (2021). Education Quality Improvement In Junior High Schools And The Common Problems. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(1), 21–37.
Qasim, M., & Maskiah. (2016). Perencanaan Pengajaran Dalam Kegiatan Pembelajaan. Jurnal Diskursus Islam, 04(3), 484–492.
Rahmawati, I. Y., Asiyah, S., & Mustikasari, D. (2020). Aplikasi Klonosewandono Sebagai Bahan Ajar Bipa Pada Keterampilan Membaca Tingkat Dasar. JDPP : Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(3), 117–124.
Rozi, F., & Firdausiah, F. (2021). Implementation of Role-Playing Games in Overcoming Introverted Children. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 13(2), 1394–1402. https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i2.629
Sandiko, Faiz, Wahyuni, U., & Yulastari. (2022). School Management in Forming Children ’ s Religious Character. Al-Tanzim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 06(03), 655–666.
Sardiman. (2010). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. In Jakarta: Rajawali Pers (p. 76).
Setyowahyudi, R. (2020). Pemikiran Ki Hajar Dewantara dan Maria Montessori tentang Pendidikan Anak Usia Dini. PAUDIA : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 9(1), 17–35.
Simanjuntak, G. M., Widyana, R., & Astuti, K. (2020). Pembelajaran Metode Multisensori Untuk Meningkatkan Kemampuan Pra-Membaca Pada Anak Usia Pra-Sekolah. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 11(1), 51–54.
Umiarso, Baharun, H., Rozi, F., Zamroni, & Hidayati, N. (2022). Improving Children ’ s Cognitive Intelligence Through Literacy Management. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1588–1598. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1817
Widat, F., Saleha, L., Zainiyah, A., & Aisyah, S. N. (2022). The “Aku Bisa” Program; Efforts to Train Early Childhood Independence. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3218–3231.
Wiradnyana, I. G. A. (2018). Analisis pelaksanaan program gerakan literasi sekolah (GLS) di sdn 1 gitgit dalam menumbuhkan budaya membaca pada anak. Widyacarya, 2(1), 26–33.
Yuliyati. (2014). Model Budaya Baca-Tulis Berbasis Balance Literacy dan Gerakan Informasi Literasi di SD. Jurnal Ilmu Pendidikan, 20(1), 117–126.
Yusuf, S., & Rashid, A. (2015). Education quality, and teaching and learning in the post-2015 education agenda. International Journal of Educational Development, 40(1), 330–338.
Zamroni Sholeha, W., & Anggraini, Y. (2022). Intercultural Communication : Strategy to Improve School Competitiveness Based on Public Demand. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 438–447. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2123
Published
2022-08-31
How to Cite
Hamzah, M., Rozi, F., & Khotimah, S. (2022, August 31). MANAJEMEN KLINIK BACA DALAM MENSTIMULASI MINAT BACA SISWA DI MADRASAH. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 6(2), 327-338. https://doi.org/https://doi.org/10.36379/autentik.v6i2.261
Section
Articles
Abstract viewed = 298 times
PDF downloaded = 343 times