PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS V SD INPRES 12/79 POLEWALI

  • Muhammad Amran Universitas Negeri Makasar
  • A. Etisya Tropy Universitas Negeri Makasar
  • Abd Kadir. A Universitas Negeri Makasar
Keywords: Media Audio Visual, Hasil Belajar, IPA

Abstract

This research is a classroom action research that aims to find out how the use of audio visual media to improve students' science learning outcomes.. Data analysis techniques in this study are reducing data, describing data and drawing conclusions. Based on the results of the research in the first cycle, the teacher did not provide guidance to students so that they did not dare to express their opinion. The results of the observation of the first cycle of the first meeting and the second meeting found that 9 out of 16 students got a complete score (56.25%) and 7 people out of 16 students (43.75%)) who got an incomplete score so that based on the completeness obtained it was still are in the sufficient category. Meanwhile, in cycle II, students have the courage to express their opinions and ask questions that are still not understood in relation to the material. In the second cycle of the first and second meetings, it was found that 13 out of 16 students (81.25%) got a complete score and 3 out of 16 students (18.75%) who got an incomplete score in the good category indicating the learning objectives were achieved by Thus, the use of Audio Visual media can improve students' science learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amran, M. (2020). JIKAP PGSD : Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan Penerapan Pembelajaran Keterampilan Proses Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa SD Kelas IV Pada Materi Konsep Energi Bunyi. 2, 0–4.
Anjani Putri. (2019). Penelitian Tindakan Kelas (Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pembelajaran, Profesionalisme Guru Dan Kompetensi Belajar Siswa). Grup Penerbitan CV Budi Utama.
Arikunto, Dkk. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Bumi Aksara.
Depdiknas. 2003. Undang-Undang RI No.20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.
Ika.H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Take and gipe Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD Inpres 6/75 Walenreng Kecamatan Cina Kabupaten Bone. Skripsi Universitas Negeri Makassar.
Amran, M, A. K. (2020). DIKDAS MATAPPA : Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar Penerapan Pendekatan Keterampilan Proses Untuk Meningkatkan Kemampuan Mahasiswa PGSD UPP Bone Pada Mata Kuliah Konsep Dasar IPA II. April, 135–146.
Muhammad, N. I., Amran, M., & Dh, S. (2021). Hubungan antara Efikasi Diri dengan Kemampuan Berpikir Kritis IPA Siswa. 1(1), 12–20. https://doi.org/10.31960/dikdasmen-v1i1-1060
Peraturan Pemerinta Republik Indonesia No.57 Tahun 2021 tentang Standar Nasional Pendidikan Pasal 25
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan No.57 Tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 Sekolah Dasar
Rukayah. (dkk). Keefektifan Penggunaan Media Audiovisual Dalam Menulis Puisi Siswa Kelas V Sd Negeri Nomor 10 Manurungnge Kecamatan Tanete Riattang Kabupaten Bone. 124–127.
Rusman. (2015). Pembelajaran Tematik Terpadu. PT Rajagrafindo Persada.
Septy Nurfadillah. (2021). MEDIA PEMBELAJARAN Pengertian Media Pembelajaran, Landasan, Fungsi, Manfaat, Jenis-jenis Media Pembelajaran, dan Cara Penggunaan Kedudukan Media Pembelajaran (R. Awahita (ed.); Cetakan Pe). CV Jejak, anggota IKAPI.
Sumantri, M. . (2015). Strategi Pembelajaran. PT Rajagrafindo Persada.
Suprijono, A. (2015). Cooperativ Learning (Teori Dan Aplikasi PAIKEM). Pustaka Belajar.
Susanto, A. (2015). Teori Belajar Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Prenamedia Group.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen Pasal 4
Published
2022-08-31
How to Cite
Amran, M., Tropy, A., & Kadir. A, A. (2022, August 31). PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS V SD INPRES 12/79 POLEWALI. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 6(2), 276-293. https://doi.org/https://doi.org/10.36379/autentik.v6i2.266
Section
Articles
Abstract viewed = 84 times
PDF downloaded = 90 times