HUBUNGAN KECERDASAN EMOSIONAL DENGAN INTERAKSI SOSIAL SISWA KELAS V UPT SD INPRES 12/79 LONRAE KECAMATAN TANETE RIATTANG TIMUR KABUPATEN BONE

  • Sri Wahyuni Universitas Negeri Makasar
  • Rosmalah Rosmalah Universitas Negeri Makasar
  • Makmur Nurdin Universitas Negeri Makasar
  • Muhammad Amran Universitas Negeri Makasar
Keywords: kecerdasan emosional, interaksi sosial, siswa

Abstract

;  This study uses a quantitative approach with the type of correlation which aims to determine the relationship of emotional intelligence with the social interaction in class V UPT SD Inpres 12/79 Lonrae Kecamatan Tanete Riattang Timur Kabupaten Bone. The population in this study were 48 students, namely class VA as many as 24 and class VB as many as 24, while the sample was the entire population of 48 students. The sampling technique used was saturated sampling technique. The research data were obtained by using a questionnaire. The data analysis technique was carried out by descriptive statistical analysis and inferential statistical analysis. Based on the results of descriptive statistical analysis, students' emotional intelligence has an average of 72.33 and a percentage of 79.34% in the good category and the students' social interactions have an average of 107.77 and a percentage of 79.79% in the very good category. Then, based on the results of inferential statistical analysis, the tcount (9.44498) is greater (>) the ttable value (1.67866) at a significant level of 5%. Thus H0 is rejected and H1 is accepted. From the results of the study, it was concluded that there was a significant relationship of emotional intelligence with the social interaction in class V UPT SD Inpres 12/79 Lonrae Kecamatan Tanete Riattang Timur Kabupaten Bone.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustini, N. K., Sujana, I. W., & Adnyana Putra, I. K. (2019) Korelasi Antara Kecerdasan Emosional dengan Interaksi Sosial Siswa Kelas V SD Gugus VI Pangeran Diponegoro Denpasar Barat. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 2(1), 131. https://doi.org/10.23887/jp2.v2i1.17620.
Desmita. (2017). Psikologi Perkembangan (Muchlis (ed.); 11th ed.). PT Remaja Rosdakarya.
Goleman, D. (2016). Emotional Intelligence : Kecerdasan Emosional (Terjemahan oleh T. Hermaya). PT. Gramedia.
Herimanto, & Winarno. (2013). Ilmu Sosial & Budaya Dasar. PT Bumi Aksara.
Khodijah, N. (2017). Psikologi Pendidikan. PT Raja Grafindo Persada.
Maksum, K. (2016). Hubungan Kecerdasan Emosional Dan Motivasi Dengan Tingkat Prestasi Belajar Siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Negeri (Min) Jejeran Bantul Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Muaddib : Studi Kependidikan Dan Keislaman, 3(1), 36.https://doi.org/10.24269/muaddib.v3i1.63
Nur, K., & Muhsin, H. (2018). Hubungan interaksi sosial siswa dengan hasil belajar kimia di pondok pesantren ibnul qoyyim yogyakarta. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.
Mulyana, A., Suwanto, Kamaludin, & Kosmara, U. (2017). Modul 3 Interaksi Sosial.
Murni, M. Asrori, I. A. (2015). Korelasi Kecerdasan Emosional dengan Interaksi Sosial Siswa Kelas VII MTS Negeri 2 Pontianak. 1–10.
Mutiara, N. R. (2021). Hubungan Interaksi Sosial dengan Kecerdasan Emosional Pada Remaja di Perumnas Helvetia Tengah.
Riyanto, A. (2017). Bentuk Interaksi Sosial Siswa dalam Kelas Integrasi di SD Insan Teratai Tangerang.
Setyawan, A. A., & Simbolon, D. (2018). Pengaruh kecerdasan emosional terhadap hasil belajar matematika siswa smk kansai pekanbaru. 11(1).
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D dan Penelitian.
Taufik, D., & Irawan, R. (2018). Hubungan Kecerdasan Emosional dengan Interaksi Sosial Pada Siswa di SMPN 10 Jember.
Thaib, E. N. (2013). Hubungan Antara Prestasi Belajar dengan Kecerdasan Emosional. XIII(2), 384–399.
Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional, (2003).
Wahida, M. (2018). Hubungan Kecerdasan Emosional dengan Interaksi Sosial Peserta Didik Kelas VII Madrasah Tsanawiyah Negeri 01 Bandar Lampung.
Wuwung, olivia cherly. (2020). Strategi Pembelajaran & Kecerdasan Emosional (N. Azizah (ed.)). Scorpindo Media Pustaka.
Published
2022-08-31
How to Cite
Wahyuni, S., Rosmalah, R., Nurdin, M., & Amran, M. (2022, August 31). HUBUNGAN KECERDASAN EMOSIONAL DENGAN INTERAKSI SOSIAL SISWA KELAS V UPT SD INPRES 12/79 LONRAE KECAMATAN TANETE RIATTANG TIMUR KABUPATEN BONE. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 6(2), 294-302. https://doi.org/https://doi.org/10.36379/autentik.v6i2.267
Section
Articles
Abstract viewed = 118 times
PDF downloaded = 76 times