UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MATERI PECAHAN MENGGUNAKAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING DI SEKOLAH DASAR
Abstract
Abstract
The background of this research is the finding of problems that arise in the content of mathematics lessons in class IV.A of SD Negeri 112 Palembang. The problem is the low mathematics learning outcomes in fractional material. The reason is that learning still uses the lecture method. The corrective action chosen is the application of the problem-based learning model. The subjects of this study were 42 class IV.A students at SD Negeri 112 Palembang. Data collection techniques using observation, tests and documentation. The data analysis technique used is a qualitative descriptive approach and descriptive statistics. This classroom action research was conducted in two cycles, with the results of the research showing that the application of the problem-based learning model to the mathematics lesson content had a positive impact on student learning outcomes. The increase in student learning outcomes can be seen from the percentage increase in cycle I by 57%, then it increased in cycle II by 83%. Thus this research can be said to be successful in improving student learning outcomes through the application of problem-based learning models.
Keywords: Mathematics, Learning outcomes, Problem Based Learning Models
Downloads
References
Arifin, M. T., & Romelah. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD Pada Mata Pelajaran PAI dengan Pembelajaran Berbasis Problem Solving. Primary: Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 14(2), 117–130.
Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
Dakhi, A. S. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Education and Development, 8(2), 468–468.
Firdana, D. N., & Trimurtini, T. (2018). P engembangan Media Big Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pecahan Senilai Siswa SD. Jurnal Litbang Provinsi Jawa Tengah, 16(1), 67–76.
Fitriani, F., Samad, A., & Khaeruddin, K. (2014). Penerapan teknik pemberian reinforcement (penguatan) untuk meningkatkan hasil belajar fisika pada peserta didik kelas VIII. A SMP PGRI Bajeng Kabupaten Gowa. Jurnal Pendidikan Fisika, 2(3), 192-202.
Hartini, H. (2019). Penerapan Model Problem Based Learning dengan Media Rak Telur Rainbow untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas II SDN Ajung 02 Jember (Semester II Tahun Pelajaran 2017-2018). ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(1), 66-76.
Jannah, N. L. N., & Zuliana, E. (2015). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas IV SD 3 Tenggeles Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah Materi Pecahan. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(2), 1–10.
Kaban, R. H., Anzelina, D., Sinaga, R., & Silaban, P. J. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran PAKEM terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 102–109.
Manshur, U., & Daniyullah, A.F. (2022). Penerapan Metode Think Pair Share untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Arab Madrasah Tsanawiyah Nurul Jadid. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran Universitas Muhammadiyah Ponorogo, 10Special Issue(1), pp 71-83.
Miranti, K., Rusyadi, A., & Fahmi, F. (2022). Melatih keterampilan psikomotorik siswa melalui penggunaan lembar kerja siswa (LKS). Journal of Banua Science Education, 2(2), 93-98.
Mulyati, T. (2016). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa sekolah dasar. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 3(2).
Nurbaya, S. (2021). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dan Penyelesaian Masalah Melalui Model Problem Based Learning (PBL) pada Pembelajaran Tematik Kelas VI SDN 19 Cakranegara. Pendagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 106–113. Retrieved from https://jurnal.educ3.org/index.php/pendagogia/article/view/29
Permendikbud No 36 Tahun 2018. (n.d).
Sudarsih, A. (2021). Penerapan Strategi Discovery Learning dengan Metode Diskusi untuk Meningkatkan Aktivitas Bertanya dan Hasil Belajar IPA Peserta Didik Kelas VI B SDN 19 Cakranegara Tahun Pelajaran 2019/2020. Pendagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 114–120. Retrieved from https://jurnal.educ3.org/index.php/pendagogia/article/view/28
Widiasworo, E. (2018). Strategi Pembelajaran Edutainment Berbasis Karakter. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media. ISBN 978-602-313-253-9.
Wirabumi, R. (2020). Metode Pembelajaran Ceramah. Annual Conference On Islamic Education And Thought (ACIET), 1(1), 105-113. Retrieved from https://pkm.uika-bogor.ac.id/index.php/aciet/article/view/660
Wulandari, F. (2018). Keterkaitan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Dengan Model Problem Based Learning (PBL). In Seminar Nasional Pendidikan Matematika Ahmad Dahlan (Vol. 1, pp. 72-75).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.