PENINGKATAN HASIL BELAJAR MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE MAKE A MATCH DI KELAS IV SD

  • Yogi Prasetyo Universitas PGRI Madiun
  • Elly's Mersina Mursidik Universitas PGRI Madiun
  • Winarno Winarno SDN 1 Sedeng
Keywords: Learning outcomes, Mathematics, Make a Match Cooperative Model

Abstract

This research was conducted because of the low learning outcomes of fourth grade students at SD Negeri 1 Sedeng, in learning mathematics the material is area and circumference of flat shapes. Based on the results of pre-cycle activities, out of 19 students, only 7 students completed. This study aims to determine the increase in student learning outcomes in mathematics by applying the Make a Match type cooperative learning model to the material area and circumference of a flat shape. The data analysis method used in this research is descriptive qualitative and descriptive quantitative. Data collection techniques used in this study are observation, interviews and tests. The results of the study show that the application of the Make a Match cooperative model can improve student learning outcomes. The increase in student learning outcomes can be seen from the average value of students, in the pre-cycle of 68.6 with a 37% mastery percentage increased in the first cycle to 75.5 with 68% completeness percentage. However, this percentage has not yet reached an indicator of research success so that it is continued in cycle II to increase to 87.8 with a completeness percentage of 79%. So it can be concluded that there was an increase in student learning outcomes in both cycles.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aliputri, Dhestha Hazilla. 2018. “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Berbantuan Kartu Bergambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.” Jurnal Bidang Pendidikan Dasar 2(1A):70–77. doi: 10.21067/jbpd.v2i1a.2351.

Anggraeni, Ayu Anggita Anggita, P. Veryliana, and Ibnu Fatkhu R. Fatkhu R. 2019. “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Matematika.” International Journal of Elementary Education 3(2):218. doi: 10.23887/ijee.v3i2.18552.

Anisa, Rizki Nur, and Agung Riadin. 2017. “Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Pada SDN 2 Selat Dalam Kuala Kapuas Tahun Pelajaran 2016/2017.” Tunas: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar 3(1):53–61. doi: 10.33084/tunas.v3i1.588.

Artawa, Robert, ign i Wyn, and Suwatra. 2013. “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A-Match Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas V Sd Di Gugus 1 Kecamatan Selat.” Mimbar PGSD (1):1–10.

Azizah, Anisatul. 2021. “Pentingnya Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru Dalam Pembelajaran.” Auladuna : Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah 3(1):15–22. doi: 10.36835/au.v3i1.475.

Gosachi, I. Made Adistha, and I. Gusti Ngurah Japa. 2020. “Model Pembelajaran Make A Match Berbantuan Media Kartu Gambar Meningkatkan Hasil Belajar Matematika.” Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran 3(2):152. doi: 10.23887/jp2.v3i2.25260.

Learning, Based, D. I. Kelas, I. V Sdn, Purwantoro Malang, and S. D. N. Purwantoro Malang. 2023. “Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Materi Bangun Datar Melalui Media Paboka Dengan Menerapkan Model Pembelajaran Problem Based Learning Di Kelas Iv Sdn Purwantoro 1 Malang.” 08:712–20.
Lestari, Septia Eka Cahya Arum, Sri Hariyani, and Nyamik Rahayu. 2018. “Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt (Teams Games Tournament) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika.” Pi: Mathematics Education Journal 1(3):116–26. doi: 10.21067/pmej.v1i3.2785.

Maula, Minatul, and Rustopo Rustopo. 2014. “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Iv Sd.” Malih Peddas (Majalah Ilmiah Pendidikan Dasar) 2(2):36–41. doi: 10.26877/malihpeddas.v2i2.500.

Model, Implementasi, Pembelajaran Kooperatif, Tipe Make, Untuk Meningkatkan, and Hasil Belajar. 2023. “Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Viii Smp Negeri 7 Salatiga.” 7(2):1–9.

Mulyadi, Dedi. 2022. “Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Menerapkan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Game Tournament (TGT).” JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan 5(10):4537–43. doi: 10.54371/jiip.v5i10.1048.

Panjaitan, D. J. 2021. “Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Mahasiswa Program Studi Matematika.” Jurnal MathEducation Nusantara 4(2):60–65.

Purwanto, Sigit Tri, and Esti Harini. 2016. “Peningkatan Minat Dan Hasil Belajar Matematika Melalui Pembelajaran Tipe Make a Match.” UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika 4(1):109–16. doi: 10.30738/.v4i1.415.

Rafianti, Wahdah Refia, and Jono Rahmat Maulana. 2023. “Meningkatkan Aktivitas , Berpikir Kritis , Dan Hasil Belajar Matematika.” 7:1–14.

Rahayu, Isti, Syarifah Syarifah, and Trimo Trimo. 2020. “Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Make a Match.” Jurnal Holistika 4(1):9. doi: 10.24853/holistika.4.1.9-13.

Rahayu, Mardiyatu Mugi. 2014. “Journal of Elementary Education.” Peningkatan Hasil Belajar Menulis Puisi Bebas Melalui Metode Suggestopedia 3(November):14–20.

Rahwini, Rahwini. 2020. “Penggunaan Model Pembelajaran Multilevel Group Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Matematika Materi Kpk Dan Fpb Di Kelas Vi Sdn Ketawang Karay I Kec. Ganding Kab. Sumenep Semester 1 Tahun Pelajaran 2018/2019.” Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar 3(1):35–49. doi: 10.36379/autentik.v3i1.32.

Sayuti, Sayuti. 2020. “Peningkatan Hasil Belajar Ipa Materi Tempat Hidup Makhluk Hidup Melalui Pembelajaran Aktif Tipe Card Sort Di Kelas Ii Sdn Ketawang Karay I Kec. Ganding Kab. Sumenep Semester 1 Tahun Pelajaran 2018/2019.” Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar 3(1):24–35. doi: 10.36379/autentik.v3i1.31.
Siswa, Keaktifan Belajar. 2021. “IRSYADUNA: Jurnal Studi Kemahasiswaan Vol. 1, No. 1, April 2021 P-ISSN : - ; E-ISSN : - Https://Jurnal.Stituwjombang.Ac.Id/Index.Php/Irsyaduna.” 1(1):1–13.

Utami, Yunita Setyo. 2020. “Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Ipa.” Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK) 2(1):104–9. doi: 10.31004/jpdk.v1i2.607.

Utari, Mesy Afriza, and Arief Muttaqiin. 2021. “Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match.” 10(1):58–69.
Published
2023-09-04
How to Cite
Prasetyo, Y., Mursidik, E., & Winarno, W. (2023, September 4). PENINGKATAN HASIL BELAJAR MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE MAKE A MATCH DI KELAS IV SD. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 7(2), 280-290. https://doi.org/https://doi.org/10.36379/autentik.v7i2.369
Section
Articles
Abstract viewed = 273 times
PDF downloaded = 246 times