PENERAPAN MODEL PBL BERBANTUAN FLASH CARD UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA KELAS IV SD

PENERAPAN MODEL PBL BERBANTUAN FLASH CARD UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA KELAS IV SD

  • Delia Novita Universitas Muria Kudus
  • Yuni Ratnasari Universitas Muria Kudus
  • Lintang Kironoratri Universitas Muria Kudus
Keywords: PBL, Flash Card, Aktivitas Belajar

Abstract

The process of learning Indonesian, which still relies on printed textbooks, conventional learning models, and does not use varied learning media, makes learning Indonesian at the elementary school level seem boring and students are less active. This is the basis for research to apply the PBL model with the help of Flash Cards in Indonesian language learning. This research aims to find out how the application of the PBL model assisted by Flash Cards can increase the learning activities of fourth grade elementary school students on the material of writing simple procedural texts. The hypothesis of this research is that the application of the PBL model with the help of Flash Cards can increase the learning activities of fourth grade elementary school students. The type of research is PTK which will be carried out in class IV of SDN 4 Besito with 24 students as research subjects. This research lasted two cycles, each cycle consisting of four stages, namely the planning, implementation, observation and reflection stages. The research results showed an increase in student learning activities from the first cycle, which was initially 60.5%, increasing to 83.5% in the second cycle. Based on these results, this research hypothesis is proven.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aditya, F. A., Afiani, K. D. A., & Faradita, M. N. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Dengan Metode Picture and Picture Pada Materi Pecahan Kelas Ii Sd Muhammadiyah 9 Surabaya Masa Pandemi Covid-19. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 6(1), 123–137. https://doi.org/10.36379/autentik.v6i1.185
Aini, N. O., & Andayani. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMP ( Implementation of Independent Curriculum in Learning Indonesian Language in Junior High School ). Jurnal ANUFA, 1, 59–69.
ALIFYA RAHMA HAYYA. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN FLASHCARD MATERI BENTUK DAN FUNGSI BAGIAN TUMBUHAN SISWA KELAS IV SDN LIRBOYO 1 KOTA KEDIRI. Journal of Engineering Research.
Budijah, B. (2021). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Prosedur Kompleks Menggunakan Model Project Based Learning. Dinamika: Jurnal Praktik Penelitian Tindakan Kelas Pendidikan Dasar & Menengah, 11(1), 1–8.
Damayanti, A. D., Jannah, A. N., & Agustin, N. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Smp Muhammadiyah 19 Sawangan. Prosiding Samasta, 29.
Hayun, M., & Syawaly, A. M. (2020). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Representasi Matematis Siswa Sekolah Dasar. Instruksional, 2(1), 10–16. Diakses pada tanggal 4 Desember 2023
Karsono. (2020). library.uns.ac.id library .uns.ac.id digilib.uns.ac.id digilib.uns.ac.id.
Kolo, E., Nahak, S., & Disnawati, H. (2021). Penggunaan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Materi Aritmetika Sosial. RANGE: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 115–122. https://doi.org/10.32938/jpm.v2i2.698
Kurniawan, M. S., Wijayanti, O., & Hawanti, S. (2020). Problematika Dan Strategi Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 1(1), 65–73. https://doi.org/10.30595/.v1i1.7933
Lailusmi, H. (2022). Pengembangan Media Flascard dalam Pembelajaran IPA di Kelas V MIN 5 Kota Banda Aceh. Skripsi Univerasitas Islam Negeri Ar-Raniry, 39–65.
Lickona, T. (1991). Mendidik Untuk Membentuk Karakter. A Bantam Books, 14, 72–73.
Lintang Kronoratri. (2023). Pembelajaran Keterampilan Menulis Narasi Menggunakan Model Student Team Achievement Division Berbantuan Gambar Berseri. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(11), 9584–9591. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i11.3158
LISNA AGUSTA. (2023). PENGARUH MEDIA FLASHCARD TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN PADA PESERTA DIDIK KELAS I SEKOLAH DASAR. Aleph, 87(1,2), 149–200.
Marwah, A. S., Abdollah, A., Wally, P., Indrayani, D., Sohilauw, S., & Safitri, D. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Pada. KROMATIN: Jurnal Biologi Dan Pendidikan Biologi, 3(1), 1–10.
Miftahurrazikin, M., & Prastowo, A. (2021). Analisis Aktivitas Belajar Siswa Dengan Menggunakan Pembelajaran Digital Model Instructional Games Untuk SD/MI. JKPD: Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 6(2), 159–166.
Muna, N., Ermawati, D., & Kironoratri, L. (2023). Penggunaan Model Realistic Mathematics Education Dalam Meningkatkan Kemampuan Numerasi Pada Siswa Kelas V Sd 1 Peganjaran. 4(3).
N.K. Widiastini, I.M.Sutama, & I.N.Sudiana. (2023). Penerapan Merdeka Belajar Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 12(1), 13–23. https://doi.org/10.23887/jurnal_bahasa.v12i1.2220
Nugraha, J., M.S, Z., & Fuad, N. (2020). Peningkatan Keterampilan Menulis Deskripsi Melalui Metode Problem Based Learning di Kelas IV SDN 3 Selajambe. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 4(2), 226. https://doi.org/10.20961/jdc.v4i2.45278
Nurmalasari, W. (2023). Problematika dan Strategi Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(5), 2912–2919. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i5.6101
Oktavia, N., & Rahmawati, L. E. (2021). Meningkatkan Kompetensi Menulis Teks Prosedur melalui Pemanfaatan Video Youtube pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Paedagogie, 16(1), 15–20. https://doi.org/10.31603/paedagogie.v16i1.4986
Purbayanti, R. L., Suherdiyanto, & Veriansyah, I. (2022). Upaya Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa dengan Menggunakan Model Pembelajaran Student Facilitator and Explaining pada Mata Pelajaran IPS Kelas VII di SMP Negeri 03 Sukadana Kabupaten Kayong Utara. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pengajaran, 1(1), 22–29.
Qona’ah, A., Rondli, W. S., & Kironoratri, L. (2023). Penerapan Model Reward And Punishment Berbantuan Media Pahuanca Untuk Meningkatan Hasil Belajar Peserta Didik. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(1), 13–19. https://doi.org/10.24176/wasis.v4i1.9632
Rachmawati, N. Y., & Rosy, B. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Pemecahan Masalah pada Mata Pelajaran Administrasi Umum Kelas X OTKP di SMK Negeri 10 Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(2), 246–259. https://doi.org/10.26740/jpap.v9n2.p246-259
Rahma, T., Kuryanto, M. S., & Kironoratri, L. (2023). Peningkatan Keterampilan Berbicara Siswa Melalui Model Group Investigation Berbantuan Media Puzzle. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 478–483. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4694
Ratnasari, Y. (2019). Jurnal Penelitian Teknologi Pendidikan. Jurnal Penelitian Teknologi Pendidikan, 17(01), 1–10.
Saputri, N. I. (2019). Upaya Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Membaca Permulaan Siswa Kelas IIB SD Negeri 1 Sumbang Kabupaten Banyumas. Skripsi, 1(4), 2008–2010.
Siti Nur Alifah. (2019). PENGEMBANGAN MEDIA FLASH CARD PADA PEMBELAJARAN TEMATIK KELAS 2 DI SEKOLAH DASAR MUHAMMADIYAH 01 PALERAN UMBULSARI JEMBER. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 2.
Sobri, M., Liani, A., Zuwiranti, A., Myati, T., & Widiyati, R. N. (2023). Penerapan kurikulum merdeka sd/mi di indonesia. Journal of Development and Reseacrh in Education, 3(2), 26–34.
Subhan, M., Saputra, R., & Sari, tiara I. P. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN FLASH CARD DALAM KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAAN PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA SISWA KELAS I SDN 068/VIII TERITI KABUPATEN TEBO. 8(4), 589–598. https://doi.org/10.36709/bastra.v8i4.215
Subroto, E. N., Qohar, A., & Dwiyana, D. (2020). Efektivitas Pemanfaatan Komik sebagai Media Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 5(2), 135. https://doi.org/10.17977/jptpp.v5i2.13156
Suyati, S. (2019). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Prosedur Menggunakan Model Pembelajaran Resiprokal Pada Mata Pelajaran B. Indonesia Siswa Kelas Vii Smp Negeri 1 Rambutan Banyuasin. Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia), 9(1), 66–74. https://doi.org/10.31851/pembahsi.v9i1.4246
Utami, W., & FKIP Universitas Syiah Kuala, P. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Project Based Learning Pada Materi Jaring-Jaring Bangun Ruang Di Kelas V SDN Lamsayuen Aceh Besar. 8(1), 1–9. http://www.jim.unsyiah.ac.id/pgsd/index
Wahyuni, A. C. (2023). Peningkatan Keterampilan Menulis dengan Media Flashcard Menggunakan Model Pembelajaran Think Talk Write pada Pembelajaran Tematik Kelas 1B SDN Manukan Kulon. Journal on Education, 6(1), 1162–1173. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3062
Wardana, L. Ki. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Model Think Pair Share (TPS) Berbantuan Mystery Pics. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(1), 20–24. https://doi.org/10.24176/wasis.v4i1.9660
Wiguna, S., Rasyid, Y., & Purbarini, A. (2020). Peningkatan Keterampilan Menulis Naskah Pidato Melalui Model Problem Based Learning. JP-BSI (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(1), 52–58.
Published
2024-09-04
How to Cite
Novita, D., Ratnasari, Y., & Kironoratri, L. (2024, September 4). PENERAPAN MODEL PBL BERBANTUAN FLASH CARD UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA KELAS IV SD. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 8(2), 209-219. https://doi.org/https://doi.org/10.36379/autentik.v8i2.525
Section
Articles
Abstract viewed = 8 times
PDF downloaded = 6 times