PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS SEDERHANA TERHADAP MODEL PEMBELAJARAN TEAMS GAMES TOURNAMENT BERBANTUAN PERMAINAN JEJAK KAKI KELAS I
Abstract
The aim of this research is to determine the improvement of simple writing skills in the Teams Games Tournament (TGT) model with the help of the Footprints game in class I students at SD 2 Demaan. Using a quantitative approach with a quantitative research design, a one-group pretest-posttest design experiment. By using a saturated sampling method, this research included 26 class I students as the population. With a sample size equal to the population, namely 26 respondents. Tests, observation and documentation are the methods used to collect data in this research. The data analysis technique used in this research is the N-Gain Test. The N-Gain test obtained an average value of 0.5958, which is included in the medium category because it is in the range 0.30≤70. This shows that Ha was accepted and Ho was rejected. This is proven that the application of the Teams Games Tournament (TGT) learning model assisted by the Footprints game resulted in an increase in the simple writing skills of class I students at SD 2 Demaan.
Keywords: Teams Games Tournament (TGT), Footprint Games, Simple Writing Skills
Downloads
References
Anggy Giri Prawiyogi, Tia Latifatu Sa’diah, & Hikmatun Nadzilah. (2024). Penggunaan Metode Struktural Analitik Sintetik Terhadap Keterampilan Menulis Permulaan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Buana Pengabdian, 6(1), 180–188. Https://Doi.Org/10.36805/Jurnalbuanapengabdian.V6i1.6236
Apriliya, V., Kanzunnudin, M., & Purbasari, I. (2020). Model Pembelajaran Stad Berbantuan Media Scrapbook Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Edubasic Journal: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 36–44. Https://Doi.Org/10.17509/Ebj.V2i1.26944
Artha, M. Y., Kanzunnudin, M., & Purbasari, I. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Numbered Head Together Berbantu Permainan Ular Tangga Untuk Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Wasis : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(2), 121–126. Https://Doi.Org/10.24176/Wasis.V2i2.6588
Arukah, D. W., Fathurohman, I., & Kuryanto, M. S. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Media Ledu. Jpd: Jurnal Pendidikan Dasar, 1–9.
Dewiyanti, N. K. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Team Games Tournament (Tgt) Berbantuan Media Permainan Ular Tangga Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 29–37. Https://Doi.Org/10.23887/Jipp.V2i1.13977
Eka Ardini, F., & Kanzunnudin, M. (2020). Pemanfaatan Twitter Sebagai Wadah Keterampilan Menulis Cerita Fiksi Bagi Generasi Z Di Era 5.0. 1–6.
Faroh, N., Siti, M., & Syaffruddin, K. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa Sd N Demaan Dengan Menggunakan Permainan Mokshapat. 10.
Fauzi, A., & Masrupah, S. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament (Tgt) Terhadap Hasil Belajar Siswa. Ngaos: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 10–20. Https://Doi.Org/10.59373/Ngaos.V2i1.7
Fauziyah, N. E. H., & Anugraheni, I. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Tgt (Teams Games Tournament) Ditinjau Dari Kemampuan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 850–860. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V4i4.459
Hadid, Z., Kanzunnudin, M., & Fathurohman, I. (2023). Pengembangan Buku Cerita Rakyat Rembang Dalam Pembejalaran Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1). Https://Doi.Org/10.20961/Jpd.V11i1.72266
Herliana, I. C., Kurniasih, & Heryanto, D. (2019). Penerapan Metode Drill Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Permulaan Siswa Kelas Ii Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(3), 155–166.
Kanzunnudin, M. (2021). Bahasa Indoensia Untuk Perguruan Tinggi (N. R. Kastatria (Ed.)). Universitas Muria Kudus, Gondangmanis, Bae, Kudus.
Khoirunnisa, K., Kanzunnudin, M., & Fajrie, N. (2022). Dongeng Kancil Dan Buaya Sebagai Stimulasi Keterampilan Berbicara Anak Usia 8-9 Tahun. Jurnal Educatio Fkip Unma, 8(2), 410–414. Https://Doi.Org/10.31949/Educatio.V8i2.1892
Kurniawan, B. (2019). Pengaruh Model Tgt Berbantu Media Pinball Terhadap Hasil Belajar Siswa. International Journal Of Elementary Education, 3(1), 23. Https://Doi.Org/10.23887/Ijee.V3i1.17280
Kuryanto, M. S., Pratiwi, I. A., & Syafria, M. N. (2023). Pengaruh Media Ular Tangga Keberagaman Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Muatan Ppkn Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(5), 3111–3117. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V7i5.5863
Mahendra, A. A., Kuryanto, M. S., & Kironoratri, L. (2023). Pengaruh Penggunaan Bahasa Sarkasme Guru Terhadap Peningkatan Keterampilan Berbicara Siswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2), 1660–1667. Https://Doi.Org/10.31004/Edukatif.V5i2.5399
Ningrum, A. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Teams Games Tournament Terhadap Keterampilan Menulis Surat Lamaran Pekerjaan. Jurnal Kibasp, 6, 66–77.
Niria, Natania Rambu Baba, Yohana Makaborang, A. T. I. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament (Tgt) Berbantuan Media Poster Terhadap Hasil Belajar Ipa Terpadu Di Smp Negeri 1 Waibakul. Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 2(2), 239–243. Https://Doi.Org/10.47233/Jpst.V2i2.713
Oktavia, M., Prasasty, A. T., & Isroyati. (2019). Uji Normalitas Gain Untuk Pemantapan Dan Modul Dengan One Group Pre And Post Test. Simposium Nasional Ilmiah Dengan Tema: (Peningkatan Kualitas Publikasi Ilmiah Melalui Hasil Riset Dan Pengabdian Kepada Masyarakat), November, 596–601. Https://Doi.Org/10.30998/Simponi.V0i0.439
Piharani, A. A. P., Aryanti, S. D., & Kuryanto, M. S. (2024). Pengaruh Peningkatan Hasil Belajar Model Teams Games Tournament (Tgt) Dengan Menggunakan Media Rotan Sdn Kalimulyo 01. Pendas, 09, 2139–2147.
Pratiwi, D., Santoso, S., & Kanzunnudin, M. (2021). Pengembangan Media Giant Ape Tema Alat Transportasi Berbasis Saintifik Untuk Peningkatan Keterampilan Motorik Anak Tk Kelompok B. Jurnal Pg-Paud Trunojoyo : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 8(2), 21–33. Https://Doi.Org/10.21107/Pgpaudtrunojoyo.V8i2.11463
Purnaningtyas, A. R. I. D. P., Fathurohman, I., & Kuryanto, M. S. (2020). Pemanfaatan Media Unos Dan Model Pembelajaran Teams Games Tournament Untuk Peningkatan. Jurnal Pendidikan Dasar.
Putri, R. R., Kanzunnudin, M., & Fajrie, N. (2021). Analisis Keterampilan Menulis Ditinjau Dari Kemampuan Kognitif Siswa Kelas 1 Sd 3 Piji Kudus. Jurnal Educatio, 7(4), 1394–1402. Https://Doi.Org/10.31949/Educatio.V7i4.1398
Rahayu, B. A., & Suryani, E. (2022). Pengaruh Model Teams Games Tournament (Tgt) Berbantuan Media Ular Tangga Untuk Pemahaman Konsep Siswa Pada Pelajaran Ipa Kelas 4 Sd Negeri Bakalrejo 01. Media Penelitian Pendidikan: Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Dan Pengajaran, 16(1), 14–20.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D (2nd Ed.). Alfabeta.
Vista, E. R. B., Setiawan, A., & Nugroho, W. (2023). Pengaruh Teams Games Tournament Berbantuan Media Sticky Notes Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (Jurmia), 3(1), 17–24. Https://Doi.Org/10.32665/Jurmia.V3i1.537
Wardani, D. K., Kuryanto, M. S., Ardana, L., & Kudus, U. M. (2024). Minat Belajar Matematika Dalam Permainan Tradisional Engklek. 6(2), 422–432.
Wardani, F. D., Kanzunnudin, M., & Ardianti, S. D. (2024). Analisis Questioning Skill Guru Sdn 3 Soneyan Pati Materi Bahasa Indonesia. 09, 53–54.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.