EFEKTIVITAS PENERAPAN MODEL MIND MAPPING BERBANTUAN MEDIA PUZZLE TERHADAP PENINGKATAN PEMAHAMAN KONSEP SISWA KELAS V
Abstract
The aim of this research is to determine the effectiveness of the mind mapping model assisted by puzzle media in helping fifth grade students understand the science concept. This research uses a quantitative experimental design, namely one group pretest-posttest. The research population consisted of 17 fifth grade students, and the sampling method used was saturated sampling. Data was collected through tests, observations, interviews and documentation. Data were evaluated by t-test. Based on research findings, the use of the Mind Mapping model with Puzzle media can increase 5th grade elementary school students' knowledge regarding science content ideas using the paired sample t test. The findings show that the calculated t value is -9.535, with a sig value of 0.00. The assessment sig value (2-tailed) is 0.00, which is smaller than the significance criterion of 0.05. Therefore, Ha is accepted and Ho is rejected. It can be said that the Mind Mapping method and Puzzle media can help students understand concepts better.
Keywords: Mind Mapping Model, Concept Understanding, Puzzle Media
Downloads
References
Annisa, V., Fajrie, N., & Ahsin, M. N. (2021). Penerapan Model Problem Based Learning Berbantuan Media Kartu Gambar Ilustrasi Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 1–8. https://doi.org/10.24176/wasis.v2i1.4951
Arikunto. (2022). Analisis kemampuan Pemecahan Maslaah Penjumlahan dan Pengurangan Pecahan pada siswa kelas V di Sd 1 Sukaraja. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 1469–1475.
Azzahra, I., Aan Nurhasanah, & Eli Hermawati. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran IPAS di SDN 4 Purwawinangun. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 6230–6238.
https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.1270
Cholilah, M., Tatuwo, A. G. P., Komariah, & Rosdiana, S. P. (2023). Pengembangan Kurikulum Merdeka Dalam Satuan Pendidikan Serta Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Abad 21. Sanskara Pendidikan Dan Pengajaran, 1(02), 56–67. https://doi.org/10.58812/spp.v1i02.110
Ekawati, N. M., & Kusumaningrum, D. (2020). Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Mind Mapping terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri 2 Sumberrejo Tahun Pelajaran 2018/2019. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 5(2), 31. https://doi.org/10.26737/jpdi.v5i2.2091
Haritsyah, Z. (2020). Pentingnya Media Audio Visual Dalam Peningkatan Hasil Belajar Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran IPS. Workshop Nasional Penguatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar SHEs: Conference Series, 3(3), 2169–2175.
Harwanti, M. S., Pratiwi, I. A., & Setiawan, D. (2022). Penerapan Model Mind Mapping Menggunakan media Flash Card Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema 5 Pada Siswa Kelas IV SD 02 Megawon. EduStream: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 7–
12. https://doi.org/10.26740/eds.v5n1.p7-12
Jannah, M., Fatmariza, F., Miaz, Y., & Erita, Y. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Mind Mapping terhadap Hasil Belajar PKn di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 991–996. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.793
Kisma, A. D., Fakhriyah, F., & Purbasari, I. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Diorama untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Kelas IV SD Negeri 2 Hadipolo. NATURALISTIC : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 635–642. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v5i1.861
Lestari, K. I., Dewi, N. K., & Hasanah, N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Monopoli pada Tema Perkembangan Teknologi untuk Siswa Kelas III di SDN 8 Sokong. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(3), 275–282. https://doi.org/10.29303/jipp.v6i3.219
Mahmudah, A. H., Purbasari, I., Pratiwi, I. A., & Ismaya, E. A. (2021). Implementasi Model Picture and Picture Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Jenis Mata Pencaharian Di Lingkungan Sekitar Bagi Siswa Sekolah Dasar. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 21–28. https://doi.org/10.24176/wasis.v2i1.5130
Noor, Y., Afiyanti, A., Purbasari, I., & Pratiwi, I. A. (2022). Kesulitan Belajar Siswa Kelas
VI dalam Pembelajaran di Desa Gondosari Gebog Kudus. 8(4), 1207–1214. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i4.3163
Nurrachmawati, R., & Istaryatiningtias, I. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Mind Mapping terhadap Hasil Belajar PPKn Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8026–8032. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3597
Rahmasari, S., Hera, T., & Rizhardi, R. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Mind Mapping terhadap Kreativitas Belajar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 15358– 15364.
https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/4819%0Ahttps://www.jptam.o
rg/index.php/jptam/article/download/4819/4094
Rambe, A. H. (2023). Analisis Pemanfaatan Media Puzzle Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Tema IV “Berbagai Pekerjaan” di Kelas IV SD. FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan Dan …. http://ejournal.kopertais4.or.id/madura/index.php/fikrotuna/article/view/6970%0A http://ejournal.kopertais4.or.id/madura/index.php/fikrotuna/article/download/6970
/4123
Rifqa Afisa, Z., Fajrie, N., & Pratiwi, I. A. (2023). Pengembangan Media Komik Edukasi Berbasis Kearifan Lokal Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas V Mi Pim Mujahidin. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(01), 3848–3861.
Rohmah, S. A., Fakhriyah, F., Ardianti, S. D., & Artikel, S. (2019). Peningkatan Pemahaman Konsep Melalui Model CTL Berbantuan Media Kotak Lingkungan Hewan Pada Tema 6 Kelas IV. 2(2).
Romansyah, F. ., & Nurhamdiah. (2018). Profil Pemahaman Konsep Siswa Sekolah DasarDalam Menyelesaikan Soal Luas Dan KelilingLingkaran. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(6), 1703–1709.
https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/160/149
Shofiah, N. F., Purwaningrum, J. P., & Fakhriyah, F. (2021). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Sekolah Dasar melalui Pembelajaran Daring Dengan Aplikasi Whatsapp. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2683–2695. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.907
Simatupang, S. A. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Mind Mapping Berbasis Tik Untuk Meningkatkan Belajar Seni Budaya. Jurnal Guru Dikmen Dan Diksus, 3(2), 197–213. https://doi.org/10.47239/jgdd.v3i2.158
Sugiyono. (2009). Instrument Penelitian. 102.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kualitatif, Kuantitaif, dan R&D (Alfabeta (ed.); 2nd ed.).
Sugiyono. (2022). METODE PENELITIAN KUANTITATIF, KUALITATI, DAN R&D
(Alfabeta (ed.); 2nd ed.).
Syafria, M. N., Pratiwi, I. A., & Kuryanto, M. S. (2023). Pengaruh Media Ular Tangga Keberagaman dalam Meningkatkan Hasil Belajar Muatan PPKn Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(5), 3111–3117. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i5.5863
Ulfa, N. A., Fakhriyah, F., & Fardhani, M. A. (2020). Model Mind Mapping Berbantuan Media Roda Putar Untuk Meningkatkan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. EduBasic Journal: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.17509/ebj.v2i1.26555
Wati, N. N. K. (2022). Dampak Model Pembelajaran Mind Mapping dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Journal of Education Action Research, 5(4), 440. https://doi.org/10.23887/jear.v5i4.43652
Zafira, N., Lokaria, E., & Sofiarini, A. (2023). Penerapan Media Puzzle terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD. 1(1).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.